Succesvolle ondernemers onderscheiden zich op basis van hun karakter eigenschappen. Als je net begint als ondernemer (of wanneer je je verder wilt ontwikkelen) is het handig als je beschikt over de volgende eigenschappen:

Doorzettingsvermogen

Geef je niet op als het even tegenzit? Zet je door als je iets af wilt krijgen? Om tot de succesvolle ondernemers te behoren zal je moeten beschikken over een flinke portie doorzettingsvermogen. Blijf je gefocust, eis je veel van jezelf en heb je een duidelijke visie? Dan ben je goed op weg.

Wat samenhangt met doorzettingsvermogen is hard werken. Als ondernemer kom je er niet als je niet bereid bent om veel tijd en energie in je business te stoppen. Ondernemen betekent dingen uitproberen, falen, er van leren en weer doorzetten. In de weg er naar toe leer je wat voor jou het beste werkt.

Motivatie

Succesvolle ondernemers zijn erg gemotiveerd om hun idee uit te werken en hun producten in de markt te zetten. Die motivatie kan heel goed voortkomen uit een intrinsieke motivatie. Wanneer je oplossing zoekt voor jouw ‘probleem’, maar de markt hier nog niet goed op inspeelt dan biedt dit kansen voor jou als ondernemer.

Misschien zijn er meer mensen die hetzelfde ‘probleem’ ervaren als jijzelf en dan heb je dus een potentiële doelgroep die geïnteresseerd zou kunnen zijn in jouw oplossing. Wanneer jij volop gemotiveerd bent om hier op in te spelen dan gaat het je zeker lukken om te slagen.

Risico’s durven nemen

Als ondernemer zal je bereid moeten zijn om risico’s te nemen. Wanneer je liever op safe speelt. dan kan je beter in loondienst blijven. Daar is niks mis mee, maar als ondernemer zal je keuzes moeten maken buiten je comfortzone.

Wanneer je jouw businessplan, product, dienst of prijs op de markt brengt krijg je niet alleen positieve reacties krijgen. Met negatieve terugkoppelingen zal je ook rekening moeten houden.

Dit kan lastig zijn, zeker wanneer deze reacties uit familie of vrienden kringen komen, maar laat je hier niet van weerhouden. Denk goed na waarom je als ondernemer bent begonnen en waar je het allemaal voor doet.

Neem echter geen risico’s om maar even een risicootje te nemen. Doe dit weloverwogen met gedegen onderzoek zodat je nooit zomaar in het diepe springt. Schets voor jezelf enkele scenario’s (pessimistisch, realistisch en optimistisch). Focus je op het optimistische scenario en durf groot te denken.

Hij die niet moedig genoeg is om risico’s te nemen, zal niets in het leven bereiken.

– Muhammad Ali

Passie voor ondernemen

Wanneer je veel tijd en energie in iets stopt, dan heb je alleen kans van slagen als je passie hebt voor wat je doet. Passie is een innerlijke drijfveer. Het stimuleert, geeft je voldoening en helpt je om je doelen te bereiken. Echter, hoeft dat hoeft niet zonder slag of stoot te gaan.

Je zult prioriteiten moeten stellen wat het belangrijkste is voor je doel en daar zal je dingen voor moeten opofferen die afleiden en niet in lijn liggen met jouw doel. Ook bij passie voor je eigen bedrijf geldt dus dat je continu keuzes moet maken om dingen wel of niet te doen.

business starten
Lees ook: een bedrijf starten naast je vaste baan >>

Creativiteit

Creativiteit heb je nodig om jouw idee of product zo goed mogelijk in de markt te zetten. Ben je in staat om ‘out of the box’ te denken? Creativiteit is iets nieuws zien, kansen of oplossingen voor problemen, iets nieuws vinden en daarop actie ondernemen.

Daarmee is creativiteit een combinatie van waarnemen, denken en doen. Beschik jij over deze eigenschappen> Dan zit het met jouw creativiteit waarschijnlijk wel goed. Je zult het nodig hebben als ondernemer. Zeker om anderen te kunnen overtuigen van je plannen.

Ondernemersinstinct

Een goede opleiding is de basis voor een mooie toekomst. In de meeste gevallen is dit ook wel zo. Maar laten we eens onderscheid maken tussen een praktijk en theorie opleiding. Als je arts, schilder of accountant (praktijk gerichte beroepen) wilt worden, dan heb je inderdaad een opleiding nodig. Voor ’theorie’ opleidingen zoals economische studies geldt dit echter niet. Je kunt goed leren, projecten voltooien en examens maken, gefeliciteerd! Maar dan?

Voor loondienst kan een studie een solide basis zijn. Voor een ondernemer is een opleiding GEEN voorwaarde op succes van slagen. Wat is dat wel? Ondernemersinstinct! Tuurlijk besteden scholen steeds meer aandacht aan startende ondernemers met opleidingen en minors in de trant van ondernemen, maar alleen met een ‘papiertje’ kom je er niet.

Het talent om de juiste weg als ondernemer te blijven kiezen is ondernemersinstinct. Wat is die juiste weg? Moeilijk te zeggen, dit verschilt per ondernemer. Durf in ieder geval jezelf te zijn en wees bewust van je goede en slechte eigenschappen. Blijf je eigen weg volgen, want in het proces dien je je goed te voelen bij wat je doet en waar je voor staat.

Ondernemersinstinct is om die reden een kenmerk van een succesvol ondernemer, maar staat niet op zichzelf. Het is een aanvullende kenmerk die samen met de andere eigenschappen maakt of je behoort tot succesvolle ondernemers of niet.

Resultaatgericht

Welke resultaten wil je behalen en binnen welke periode? Wees hier consistent in. Maak snel beslissingen, twijfel niet te lang en overzie het grote geheel. Wanneer je werknemers hebt, dan is deze competentie ook belangrijk, want je dient resultaatgericht leiding te kunnen geven.

Communiceer duidelijk naar je personeel toe wat je van hun verwacht. Welke verantwoordelijkheden leg je bij ze neer om naar het gezamenlijke doel toe te werken? Als zij weten wat het doel (en de visie van de onderneming) is, dan kunnen ze de taken die daarbij horen zelf bepalen.

Aanpassingsvermogen

De wereld verandert snel en de mogelijkheden en ontwikkelingen die daarbij horen gaan in een rap tempo. Als ondernemer of bedrijf die je je aan te passen aan de wereld om je heen.

Wensen en behoeften van consumenten veranderen en er komen nieuwe technieken en processen bij waardoor je je bedrijf nog beter of makkelijker kunt managen. Wie niet in staat is om zich aan te passen, blijft achter bij de concurrentie die wel meegaat met nieuwe ontwikkelingen. Dit vergt een grote flexibiliteit in je doen en laten.

Het zijn niet de sterkste soorten die overleven en ook niet de meest intelligente. Het is het soort dat het beste reageert op veranderingen.

– Charles Darwin

Overtuigingskracht

Ben je in staat om producten en ideeën te vermarkten en anderen daarbij te inspireren? Het is belangrijk dat je duidelijk kunt maken wat je wilt en waarom. Met overtuigingskracht kun je vertrouwen scheppen bij je doelgroep.

Daarnaast heb je ook inlevingsvermogen nodig. Begrijp je wat mensen willen? Heb je goede mensenkennis? Kan je goed luisteren en de juiste vragen stellen? Belangrijk is dat je tijdens een (verkoop)gesprek in staat bent om snel te achterhalen wat de behoeften van jouw klanten en opdrachtgevers zijn.

motivatie online ondernemers
Misschien vind je dit ook interessant: motivatie voor online ondernemers >>

Leiderschap

Misschien doe je in het begin alles zelf en wil je geen zaken uitbesteden. Waarom zou je dan moeten beschikken over leiderschapskwaliteiten? Een goede leider is iemand met een toekomstvisie, en die verantwoord keuze maakt die de business verder brengt. Ook al doe je veel zelf, als je wilt groeien zal je mensen nodig hebben die je vooruit helpen.

Zullen zij jou zien als ‘baas’ die taken verdeelt en geen tegenspraak wil of een ‘leider’ met een voorbeeld functie die wil dat iedereen zo goed mogelijk presteert en het beste uit zichzelf haalt? Leiders betrekken medewerkers bij het bedrijf.

Op die manier creëren ze optimale betrokkenheid. Leiders kijken vooruit en denken vooruit. Deze onderdelen van leiderschap vormen daarom een kenmerkende eigenschap voor succesvolle ondernemers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *