Een goede dropshipping leverancier vinden kan lastig zijn. Aangezien dit businessmodel steeds populairder wordt zal de vraag naar leveranciers toenemen. Geen idee wat dit businessmodel inhoudt? Dropshipping is het verkopen van producten zonder dat je deze zelf op voorraad hebt.

Als verkoper ontvang je de verkoopprijs voor het product en daarna bestel je het product tegen de inkoopprijs bij de leverancier. De leverancier ontzorgt je in het verdere proces, zoals de levering, logistiek en klantenservice. Dit is dan ook een belangrijk voordeel van dropshipping.

Omdat je leverancier de producten rechtstreeks naar de klant toestuurt kom je vaak niet eens in contact met de producten. Dit kan een nadeel zijn, want je legt het vertrouwen volledig bij je leverancier neer. Als de klant dus een pakket ontvangt waar aliexpress op staat, reken maar dat de klant hier niet blij mee is.

Lees ook: dropshipping, de voor- en nadelen

Veel producten komen dan ook uit China en daarom is het belangrijk dat je in contact komt met de juiste Chinese dropshipping leveranciers. Omdat dit gepaard kan gaan met de nodige risico’s, krijg je in dit artikel tips waar je rekening mee kunt houden in het benaderen van de juiste leveranciers.

Begin met filteren

Je kent het wel: je surft op het internet en bent op zoek naar een nieuwe broek. Eenmaal op de website staat (meestal) aan de linkerkant een lijst met categorieën. Ben je specifiek op zoek, dan kan je filteren op categorieën, merk, kleur, prijs, maat, etc. Alles zodat je zo gericht mogelijk kunt zoeken.

Wanneer je op zoek gaat naar de juiste dropshipping leverancier werkt dit net zo. Van te voren ga je dus onderzoeken welke leverancier betrouwbaar is. Binnen alibaba.com (voor ondernemers) kan je filteren op ‘supplier types’. Vink allereerst ’trade assurance’ en ‘verrified supplier’ aan. De gegevens aan de rechterkant van het product geven aan hoelang het dropshipping bedrijf al actief is, hoe snel ze reageren en ook of ze op tijd leveren.

dropshipping leverancier

Daarnaast kan je de naam van het dropshipping bedrijf googlen. Bekijk of er reviews zijn en zoek op dropshipping forums naar ervaringen met dit bedrijf.

Zijn de resultaten positief? Dan weet je dat je te maken hebt met een betrouwbare dropshipping leverancier. Je kunt eenvoudig contact opnemen via de orange button ‘contact supplier’ en alle voorwaarden bespreken.

Let op: als je helemaal geen informatie over het bedrijf kunt vinden, is dit vaak geen goed teken. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dit ook meestal zo. Profiteer daarom van de ervaringen van anderen en trap niet in dezelfde valkuilen als je voorgangers. Bovenal doe zelf goed onderzoek voordat je een beslissing maakt en met een partij in zee gaat.

Geen producten op voorraad

Zoals gezegd heb je bij dropshipping geen producten op voorraad, maar laat je jouw klanten dit ook weten? Transparantie richting je klant pakt vaak goed uit en zo voorkom je dat ze voor verrassingen komen te staan. Een lange levertijd kan tot irritaties leiden onder je klanten, dus denk van te voren goed na of je het verzenproces aan je klanten laat weten.

Anderzijds kan het er toe leiden dat ‘potentiële klanten’ dit niet waarderen als ze weten dat het product niet rechtstreeks bij jou vandaan komt en ze gaan dan op zoek naar de ‘directe bron’ om geld te besparen. Kijk ook hoe de concurrentie dit aanpakt en wat de beste keuze hierin is binnen jouw markt.

Vandaag besteld is morgen in huis

Hoe sneller je kunt leveren hoe beter. Als jij een product wilt bestellen (tegen dezelfde prijs) en bij de ene webshop heb je het de volgende dag in huis en bij de andere zal je 3 dagen moeten wachten, waar gaat dan de voorkeur naar uit? Waarschijnlijk kies je dan voor de webshop met de snelste levertijd.

Een van de eisen die je zal moeten stellen bij je dropshipping leverancier is een snelle levertijd. Vandaag besteld morgen in huis gaat lastig worden met een Chinese leverancier, maar je zal wel een levertijd moeten bespreken die acceptabel is voor je klanten. Informeer daarom bij je leverancier wat de levertijd is en hoeveel de verzendkosten bedragen.

Ga dus niet te snel met de leverancier in zee, maar plaats bijvoorbeeld eens een bestelling onder een ‘pseudoniem’. Laat je klanten ook altijd weten hoelang de verzendtijd bedraagt. Vermeld het duidelijk op je webshop onder een kopje ‘bezorgen’ zodat je hier geen klachten over krijgt.

Minimum order

Wanneer je je aanmeldt bij Chinese dropshipping leverancier, dan zou er geen verplicht minimum aan je orders mogen zitten. Dropshipping is tenslotte geen groothandel en dus hoef je niet aan dezelfde voorwaarden te voldoen.

Wel krijg je in veel gevallen (kwantum) korting als je meer producten in één keer besteld, maar ook al bestel je slechts één product dan zou dit geen belemmering moeten zijn.

Let op: instapkosten betalen om toegang te krijgen tot een dropship assortiment is weggegooid geld. Een betrouwbare dropshipper zal geen kosten in rekening brengen om een account te openen, tenzij ze je helpen met het opzetten van een website of andere diensten voor je verzorgen.

Verzendinformatie

Snel leveren is belangrijk, maar een traceerbare verzendmethode is ook van belang. Zorg er daarom voor dat je Chinese dropshipping leverancier met track and trace werkt. Met dit unieke nummer kunnen jij en je klant de bestelling volgen.

Als de levering van een product vertraagd is of (in het slechtste geval) niet aankomt, dan kun je met behulp van track and trace controleren wat er is gebeurd.

Mocht je klant het product niet hebben ontvangen, dan is het wel zo fijn dat je het track and trace nummer achter de hand hebt. Heb je dit nummer niet? Dan wordt het speculeren wat er met de zending is gebeurd en weet je niet welke partij gelijk heeft.

Retoursvoorwaarden

Iets wat vaak wordt vergeten bij dropshipping zijn de retoursvoorwaarden. Hoe regel je dit? Kun je het product terugsturen naar je leverancier in China? Of neem je je verlies en incasseer je de retouren? Stem van te voren af met je dropshipping leverancier wie hier eindverantwoordelijk voor is.

Communicatie

Gaat er iets mis tijdens de verzending van het product (te late levering, beschadigd product. etc.), neem dan direct contact op met je klant. ‘Communicatie is key’ zowel met je leverancier als met je klant. Zorg dat je altijd bereikbaar bent voor je klanten en informeer op tijd als er ergens iets mis gaat.

Tip: schrijf een FAQ voor je webshop. Kruip in de huid van de klant en bedenk waar in het proces de klant vragen over kan hebben. De bedoeling van een FAQ is dat het grootste deel van de vragen zo snel mogelijk opgelost kan worden. Hiermee voorkom je ook dat je plat gebeld of gemaild wordt.

veelgestelde vragen
Lees ook: voorkom deze fouten bij het bouwen aan je dropshipping business

Test producten

Heb je een dropshipping leverancier gevonden die aan alle bovengenoemde eisen voldoet? Super! Voordat je aan de slag gaat, hoef je alleen nog maar een paar samples te bestellen. Op deze manier kun je checken of je leverancier waarmaakt wat hij jou beloofd heeft.

Bestel onder een andere naam en controleer de kwaliteit van het product, levertijd, verpakking en de communicatie met je leverancier hierover (ging het betaalproces vlot, ontving je een track and trace, etc.)

Als alles goed is gegaan en je bent zelf tevreden over het hele prcoes, dan kan je aan de slag met het opzetten van je eigen dropshipping business!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *