Een manier om te dropshippen is om eenvoudigweg één verkooppagina op het internet te plaatsen waar het product te koop is. Je hoeft dan niet specifiek een hele webshop op te zetten, maar je kunt gewoon een promotionele pagina online zetten met een duidelijke call-to-action (betaalknop).

Dit is zeer interessant wanneer je snel je business online wilt hebben. Binnen enkele uren kan je zo’n pagina online hebben, bijvoorbeeld via OptimizePress en starten met verkopen van je product.

Niet direct een ‘complete’ webshop

Zodra je salespage (verkooppagina) staat als een huis en de verkoop goed gaat, dan kan je altijd nog ‘upgraden’ naar een complete webshop.

Eén verkooppagina is er principe op gericht op het verkopen van één product. Focus je daar ook op. Zie het als een lange advertentie met alle voordelen en problemen die jouw product oplost voor klanten.

Als je meerdere producten op één verkooppagina plaatst, dan raakt de bezoeker in de war en loop je verkopen mis. De meeste bezoekers verlaten dan je website en komen in het slechtste geval NOOIT meer terug. Uiteraard kan je wel verschillende producten verkopen op een webshop.

Diverse betaalmethoden

Wanneer je je richt op de Nederlandse markt, zorg er dan in voor dat je klanten kunnen betalen via iDeal en PayPal. Het hele betaalproces kan je uitbesteden aan een partij als PayPro bijvoorbeeld. Dit scheelt een hoop gedoe en hiervoor heb je geen technische kennis nodig.

Met meerdere betaalsystemen geef je je bezoekers betaal opties. De kans dat een klant een aankoop doet is daardoor groter, omdat het vertrouwder is. Je kunt eventueel in een later stadium nog incasso en bankomschrijving toevoegen. Ga je internationaal verkopen? Dan is het aan te raden om ook creditcard te integreren.

Goed verkopende teksten (copywriting)

Bij één verkooppagina komt het echt aan op het schrijven van goede verkopende teksten, dit wordt ook wel copywriting genoemd. Gebruik in een salespage de AIDA formule als basis en focus je op effectiviteit in plaats van het design, logo’s of de hoeveelheid tekst.

A = Attention
I = Interest
D = Desire
A = Action

In de eerste stap van het AIDA proces grijp je de aandacht van de lezer. Tijdens het ‘interest’ gedeelte ga je de interesse kweken van de lezer van wie je zojuist de aandacht hebt gekregen via de eerste stap.

Bij de derde stap ga je de basis leggen voor het resultaat wat je met je tekst wilt behalen. Meestal zal dit het verkopen van je product zijn. Bij ‘desire’ dien je een behoefte te creëren bij je lezer.

Direct een verkoop realiseren is wat je uiteindelijk wil. Je bezoeker dient niet meer worden afgeleid, maar simpelweg te worden verleid tot het doen van een aankoop via een betaalknop op je pagina (call-to-action).

copywriting dropshipping
Winstgevende producten om te dropshippen (+800 productideeën) >>

Hoeveel is een bezoeker waard?

Wanneer je een duidelijk bestelproces hebt opgezet, dan kun je meten hoeveel een bezoeker gemiddeld oplevert. Je kijkt hoeveel bezoekers je op je website krijgt en dit deel je door de inkomsten van een bepaalde periode.

Zodra je dat weet dan kun je daar in je marketing ook rekening mee houden en weet je hoeveel je aan marketing wilt besteden om meer traffic te generen. Tegenwoordig zijn er veel webshops die een uitstekend verkoopproces hebben.

Wehkamp, Cool Blue, 123inkt.nl of Vista Print. Enkele voorbeelden van online winkels die veel aan branding doen en gebruik maken van banners, kortingscodes, nieuwsbrief of een gratis presentje. Uit deze activiteiten halen ze veel winst en analyseren ze wat WEL en NIET werkt waardoor ze het totale verkoopproces kunnen optimaliseren.

Testen en meten

Testen, testen en testen. Klinkt cliché, maar je zult je verkoopproces echt moeten gaan testen en meten. Meten kan je doen met Google Analytics zodat je kunt zien wat het gedrag van je bezoekers is en voornamelijk ook waar ze in het verkoopproces je website verlaten. Op die manier kan je dat aanpakken en het verkoopgedeelte verbeteren.

Met Google Website Optimizer kan je pagina’s gaan splittesten zodat je precies weet wat beter werkt. Je kunt ook aanbiedingen testen zodat je kunt zien welke beter aanslaan bij je bezoekers en waar je meer mee verdient.

Vergeet vooral niet de prijzen van je producten te testen want vaak wordt onderschat hoeveel winst daar valt uit te halen. Te lage prijs? Dan gaan mensen twijfelen aan de kwaliteit van je product/dienst. Te hoge prijs en je schrikt een grote groep mensen af. Onderzoek dus wat jouw doelgroep bereid is om te betalen, maar bovenal: sta achter je eigen prijs!

Klaar voor meer verkopen?

Een volautomatische online verkoopmachine opzetten? Download het e-book gratis.

Ervaringen van klanten

Ervaringen van je klanten noemen we ook wel testimonials die je op je website gebruikt om potentiële kopers ervan te overtuigen dat jouw product goed is. Als je hier op de juiste manier gebruik van maakt kan je het aantal verkopen een boost geven.

Testimonials zorgen er voor dat je vertrouwen kweekt bij je potentiële koper. De positieve ervaringen van voorgaande klanten bevestigen namelijk dat het product of dienst goed is.

Des te meer mensen ergens gebruik van maken des te “veiliger” het lijkt en hoe lager de drempel is om hier ook in te investeren. Door testimonials bij je producten te plaatsen bewijs je dat er mensen zijn geweest die dit product hebben aangeschaft en daar aansluitend tevreden mee waren.

Zo’n positieve testimonial kan net die potentiële koper over de drempel helpen om te kopen, maar kan ook nog eens extra informatie bevatten die jij in eerste instantie niet op je salespage had staan. Ook werkt het goed als je positief wordt beoordeeld door onafhankelijke reviewpagina’s, zoals trustpilot.

Zorg dat de beoordelingen zo specifiek mogelijk zijn

Aan een algemene beoordeling met tekst die je ook terug kunt vinden op de verkooppagina heeft de bezoeker niks. Zorg daarom dat je testimonials zo specifiek mogelijk zijn. Hierdoor lever je meer waarde en kom je geloofwaardiger over.

Wanneer je bijvoorbeeld een programma aanbiedt om spiermassa aan te komen dan heeft het minder impact als iemand verteld: ‘Met behulp van dit programma heb ik veel spiermassa opgebouwd en voel ik me zelfverzekerder.

Dan wanneer iemand zegt: “Met dit programma heb ik inzicht gekregen in effectieve trainingsmethoden en voedingsadviezen waardoor ik in een half jaar tijd maar liefst 4 kilo droge spiermassa ben aangekomen. Ik beschik nu over genoeg informatie om deze lijn door te trekken!”

Wees ook duidelijk in de gegevens die je plaatst van de persoon die een beoordeling heeft geschreven. Als je los van de naam, ook de functie en eventueel andere bedrijfsgegevens noteert dan komt dit beter over dan wanneer er alleen een voornaam bij staat.

Als je er alleen een voornaam bij staat, dan kan je een signaal afgeven aan je bezoeker dat je deze zelf hebt bedacht. Mensen prikken hier snel doorheen en dit gaat je alleen maar klanten kosten. Daarentegen kan je de testimonial wel specifieker maken, uiteraard na goedkeuring van de persoon.

Een videoreactie op je verkooppagina kan ook heel waardevol zijn. De bekende uitspraak ‘een beeld zegt meer dan duizend woorden’ kan dus zeker zijn vruchten afwerpen. Zeker in deze tijd bekijken mensen eerder een video en bij bijvoorbeeld een fitnessprogramma is dit goed reclame. Probeer je klanten zover te krijgen dat zij bijvoorbeeld even met de webcam een video voor je maken en/of op YouTube zetten.

Waar plaats je ze?

Met één salespage verkoop je meestal maar één product per pagina dus plaats je alle testimonials onder je product beschrijving. Wanneer je de AIDA formule hanteert dan is het aan te raden om het tussen de laatste twee fases te plaatsen (desire en action).

Op je website kun je testimonials plaatsen door bijvoorbeeld een link ‘ervaringen’ te plaatsen in de footer (onderkant van je website) of via een uitklapmenu van je verkooppagina.

Hoe kom je dan aan die positieve beoordelingen? Simpelweg door er naar te vragen. Stuur je klanten na levering een mail met de vraag wat ze van het product/dienst vonden. Natuurlijk reageert lang niet iedereen, vaak zijn het of hele positieve of hele negatieve reacties die je terug krijgt.

De negatieve reacties houd je voor jezelf, trek hier lering uit en vraag eventueel hoe je de klant beter van dienst had kunnen zien. Van de positieve reacties (hopelijk meer dan 80%) plaats je er bij voorkeur een paar op je website.

Via een ‘incentive’ (prijsje verloten onder een x aantal beoordelingen) kan je mensen ook extra stimuleren om een positieve reactie achter te laten. Probeer ook via je klantenservice mensen uit te nodigen voor het schrijven van een review. Zodra je iemand hebt geholpen met zijn of haar probleem, heb je een goede mogelijkheid om om een testimonial te vragen.

beoordelingen van klanten
Tips om (meer) succes te kunnen behalen met dropshipping >>>

Veelgestelde vragen op je pagina

Bedenk van te voren goed waar klanten tegenaan kunnen lopen voor- en nadat ze een aankoop hebben gedaan. Wil je jezelf een hoop tijd besparen en voorkomen dat je dagelijks plat gemaild wordt? Plaats dan een zogenoemde FAQ (frequently asked questions) op je pagina.

In het Nederlands ook wel ‘de veelgestelde vragen’‘. Hiermee maak je een duidelijk overzicht van de meest gestelde vragen met daaronder de bijbehorende antwoorden. Klanten kunnen daar in veel gevallen al het antwoord vinden op hun vragen in plaats van dat ze jou daar voor hoeven te mailen.

Grote partijen maken hier ook gebruik van, zoals een Ziggo of Bol.com. Wanneer je iets niet weet, vermelden zij je door naar hun FAQ pagina waar je in 90% van de gevallen antwoord kunt vinden op je vraag. Komen ze er dan alsnog niet uit? Dan bied je de mogelijk om ze persoonlijk te helpen.

The money is in the list

Elke mail die je binnen krijgt is weer een nieuwe verkoopkans. Direct contact met een klant via de mail werkt namelijk nog krachtiger dan wanneer deze klant zijn mening puur en alleen baseert op basis van de informatie op je verkooppagina.

Ook klachten zijn een verkoopkans, want hoe tof is het als je een klacht weet om te buigen tot een compliment of zelf een verkoop wanneer je snel en adequaat handelt?

Voor de lange termijn is dit ook beter, aangezien een klant die eerst niet tevreden was eerder geneigd zou zijn tot een aankoop wanneer deze goed is geholpen. Dit komt omdat je door de klacht op te lossen tijd investeert in je klanten en bij deze persoon vertrouwen opwekt.

Vertrouwen is essentieel, zeker bij verkopen via internet.

In plaats van elke mail kort te beantwoorden kun je uitgebreide antwoorden geven, meerdere suggesties bieden of zelfs vragen terug te stellen. Wanneer je een vraag terug stelt komt er een gesprek op gang waarin je een band op kunt bouwen met je klant. Dis is essentieel voor het generen van extra verkopen.

Het kost je wat meer tijd, maar het kan je uiteindelijk meer opleveren. Voordeel is dat de klant het gevoel krijgt dat je oprecht geïnteresseerd bent. Houd het echter wel professioneel, je hoeft hier niet in door te slaan door uiteindelijk persoonlijke nummers uit te wisselen;)

Vliegende start maken

Wil je snel een goede start maken? Dit kan je doen door affiliate marketing in te zetten. Wanneer je affiliates betrekt in jouw business, dan gaan zij je product of dienst promoten in ruil voor een vergoeding. Met affiliate marketing kan je op korte termijn al verkopen binnen slepen en dat het wel zo leuk, zeker om de motivatie hoog te houden.

Affiiate marketing werkt op basis van ‘no cure, no pay’. Dit betekent dat je een affiliate marketeer alleen betaald wanneer je een verkoop hebt gerealiseerd. Vaak is dit een percentage van het verkoopbedrag of een vaste vergoeding.

Het werkt als volgt: een affiliate stuurt via een affiliate link zijn bezoeker door naar jouw verkooppagina. Wanneer de bezoeker overgaat tot aankoop, dan krijg jij hier voor betaald en draag je een vergoeding af aan de affiliate die de klant heeft doorverwezen.

Dit is ideaal aangezien je zelf minder tijd en geld hoeft te investeren in marketing en branding. Je betaalt de affiliate dus direct van het geld dat je via deze affiliate hebt verdiend. Een win-win situatie voor alle partijen.

Wil je meer weten over affiliate marketing? Klik dan hier >>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *