Wanneer je zakelijk gaat verkopen op het platform van bol.com heb je een goed product nodig. Want zonder product heb je geen business en zonder business verdien je geen geld. In dit artikel krijg je verschillende ideeën aangereikt op de manier waarop je een product kunt kiezen en kunt verkopen.

Zelf een product maken of ontwerpen

Een van de manieren om je product(en) te verkopen is door zelf een product te maken of te ontwerpen. Dit kan bijvoorbeeld door je eigen meubels te maken of door een geheel nieuw product te bedenken die nog niet op de markt is, maar wel van bruikbare waarde kan zijn voor veel mensen.

Als je een bepaald talent of affiniteit hebt met bijvoorbeeld cosmetica, maak hier dan zeker gebruik van. Het voordeel van deze aanpak is dat je een sterke machtspositie voor jezelf creëert, minder concurrentie hebt en de winstmarge van je product vaak hoger ligt.

Wees je er wel van bewust dat het bedenken van een geheel nieuw product of het maken van een product veel tijd kost en moeilijker is om op te schalen. Het ontwikkelproces kan daarbij ook nog eens onzeker zijn. Er komt veel bij kijken, maar het is zeker niet onmogelijk. Wil je een sterke machtspositie, hogere winstmarges en heb je veel geduld? Dan is dit zeker een interessante optie.

Weet wie je klanten zijn en wat ze willen

Om de juiste aanpak te vinden, zal je je zoveel mogelijk moeten verplaatsen in de potentiële klant. Hoe overtuig je iemand om jouw product te kopen en niet die van een ‘directe’ concurrent? Het antwoord ligt misschien al een beetje voor de hand, namelijk hoe jij het ‘probleem’ van de klant gaat oplossen, maar zorg dat je deze belangrijkste uitgangspunten kort en krachten kunt formuleren.

Als je de klant die jij voor ogen hebt vertelt wat hij wil horen, is de kans groter dat hij deze aankoop bij jouw zal doen. Let wel op dat je datgene wat je belooft ook waar kunt maken. Bepaal daarom vooraf je verkoopdoelen, activiteiten en maak een tijdsplanning over hoeveel producten je kunt en gaat maken en waarin je vaststelt hoeveel verkopen je wilt realiseren binnen nu en één jaar.

Less is more

Ga gericht te werk bij het in de markt zetten van je product. Hoeveel voordelen jouw product of de koper ook kan bieden: het is vaak beter om te je te beperken tot de voordelen die jouw doelgroep belangrijk vindt en waarmee jij je als ondernemer het beste kunt onderscheiden van de concurrentie.

Hoe gespecialiseerder jouw product, des te groter de kans is dat je jouw doelgroep in de markt aanspreekt. Zorg er voor dat dit geen natte vingerwerk wordt. Onderzoek de markt- en branche, want zo vergroot je de kans op een geslaagde marktintroductie en verklein je de kans op een misser.

private label bol.com
Voor- en nadelen van zakelijk verkopen via bol.com >>

Test en evalueer het product

Door marktonderzoek te doen breng je de voornaamste kansen en bedreigingen in kaart, maar het biedt geen 100% garantie op succes. Een goede manier om te kijken of je product klaar is om gelanceerd te worden is door te testen.

Vraag vrienden, familie en mensen in je omgeving wat ze vinden van je product. Wat vinden ze er goed aan of juist minder? Wat vinden ze van de vraagprijs en zijn ze te spreken over de service? Zet je product bijvoorbeeld eerst op marktplaats of eBay om te kijken of er veel vraag naar is en gebruik de feedback van de mensen in je omgeving om verbeteringen aan te brengen.

Promoot het product

Is het moment daar en kun je jouw product eindelijk gaan lanceren? Dan is het zaak om na te denken over een goede, originele lancering, want zoals gezegd zal een nieuw product zichzelf niet verkopen. Belangrijk is dat je eerst het product promoot voordat je het aanbiedt op het platform van bol.com. Er zijn verschillende manieren om dat te doen. Enkele populaire methodes lichten we hieronder toe.

Adverteren in de (lokale) media is een (redelijk kostbare) optie, maar een redactioneel artikel over jouw product dat je vervolgens promoot binnen jouw zakelijke (online en offline) netwerk is vaak een stuk effectiever. De media overtuigen van de meerwaarde van jouw product kan een uitdaging zijn, maar je maakt het jezelf een stuk makkelijker als je deze partijen op een originele manier benadert.

Heb je dus bijvoorbeeld een innovatief product ontwikkeld en is er een link met een trend of iets wat juist nu speelt? Dan kun je bijvoorbeeld een onderzoek bedenken dat interessant is voor deze doelgroep. Doe redacties een persoonlijk voorstel of stuur een gericht persbericht rond.

Maar er zijn natuurlijk ook andere manieren om jouw product te promoten. Zo is guerrillamarketing een bekende methode om je product op een creatieve en voordelige manier onder de aandacht te brengen bij de doelgroep.

Guerrillamarketing is een marketingtechniek waarbij je met beperkte middelen zoveel mogelijk publiciteit probeert te bereiken. De meeste acties zijn ludiek, of bedoeld als stunt. Sommige acties gaan zelfs viral en dit betekent dat je de maximale aandacht genereert. 

Andere budgetvriendelijke kanalen zijn YouTube (hier kun je jouw verhaal doen of kijkers juist praktische hulp bieden en zo jouw expertise aantonen), Facebook en Instagram.

Private label product(en)

Misschien heb je er wel eens van gehoord: private labelling. Bij private labelling zoek je naar leveranciers en fabrikanten die producten maken en aanbieden tegen een groothandelsprijs.

Jij voorziet vervolgens het product met je eigen merk. Je creëert dus in feite je eigen product, maar je bent niet zelf de fabrikant. Het importeren van producten uit Azië is hier een goed voorbeeld van.

Er is geen betere tijd in de geschiedenis geweest om je eigen product in de markt te zetten. Social media maken het ‘in de mark zetten’ van een product veel makkelijker in vergelijking met de tijd voor de online revolutie. Private labelling is een laagdrempelig verdienmodel, je hebt geen groot marketingbudget nodig, maar het biedt wel een grote winstpotentie.

Kun je met je private label-product wel concurreren tegen de ‘merkproducten’? Absoluut! De marges op merkproducten zijn vaak lager dan die op private label-producten. Private label-producten hebben meestal zeer ruime marges waardoor er genoeg ruimte is om te adverteren. Je kunt je producten vrij eenvoudig op pagina één van de zoekresultaten promoten.

Hier gaan we er wel vanuit dat je professionele foto’s en goede productteksten bij je producten hebt. De kans is dan groter dat de bezoekers bij jou gaat kopen. Uitzonderingen zijn natuurlijk de merkproducten die iedereen kent en die een goede reputatie hebben opgebouwd in de loop der jaren. Deze producten zullen met slechte foto’s en teksten vaak alsnog goed verkopen.

Een bijkomend voordeel van het externe verkoopplatform van bol.com is dat ze eigenlijk alleen geïnteresseerd zijn in verkopen. Het maakt ze niet uit of je nu een bekend of onbekend merk bent. Als jouw onbekende product beter verkoopt, kom jij hoger in de zoekresultaten (koopblok) te staan.

Voordelen private label producten

Bij private label worden producten gemaakt door een bedrijf om op de markt te brengen door een ander bedrijf met een eigen merknaam. Je kunt het vergelijken met een huismerk in de supermarkt.

De voordelen die private label-producten biedt:

  • Hogere winstmarge(s). Omdat je rechtstreeks inkoopt bij de fabrikant en verkoopt aan de eindconsument, zit je niet met tussenpersonen die marge van je winst afsnoepen. Door je private-label producten uit China te halen, kan je je marges nog aanzienlijk vergroten. Verkoopprijzen die vijf tot zes keer boven de inkoopprijs liggen zijn eerder norm dan uitzondering. Hierdoor houd je geld over voor bijvoorbeeld marketingactiviteiten.

  • Geen concurrentie op jouw private label-product. Uiteraard is er concurrentie van aanbieders van substituten (soortgelijke producten), maar er is niemand die jouw unieke product heeft of mag verkopen. Niemand kan dus jouw ‘product listing’ (advertentie) overnemen en aanbieden tegen een lagere prijs. Je kunt je eigen prijsstrategie volgen.

Waar haal je je product(en) vandaan?

Veel private label-producten worden tegenwoordig in China geproduceerd om vervolgens in Europa onder een eigen merknaam verkocht te worden. Jaren geleden was het bijna ondenkbaar om zaken in China te doen, maar tegenwoordig maakt het internet dit zeer toegankelijk. Via websites als alibaba.com en aliexpress.com kan je makkelijk contact leggen met diverse Chinese leveranciers.

Wellicht denk je nu, leuk en aardig allemaal, maar hoe zit het met de kwaliteit? Heel goed als je hier aan denkt, want je wil een kwalitatief goed product afleveren aan je klanten. Als we kijken naar waar de meeste smartphones worden geproduceerd, dan is de kans groot dat deze in China zijn gemaakt.

Bovendien hebben de Chinezen afgelopen jaren flinke stappen gezet op kwaliteitsvlak. De westerse invloeden zijn duidelijk zichtbaar geworden en de beursgang van internetreus Alibaba heeft ook veel bijgedragen aan een kwaliteitsslag. Natuurlijk zijn er hier en daar nog wat leveranciers die niet aan de verwachtingen voldoen, maar met een goed stappenplan en de inzet van inspectie bedrijven kun je het kwaliteitsrisico verkleinen.

productidee via bol

Belangrijk is dat je vooraf goed nadenkt over welk van de bovengenoemde manieren je gaat kiezen. Nog belangrijker is dat je een product kiest waar je affiniteit of passie voor hebt.

Dit maakt het in het latere proces een stuk makkelijker om je product te vermarkten. Je zult merken dat het bedenken van een goede producttitel, productteksten, etc. dan een stuk beter gaat.

Lees ook: stappenplan om te beginnen met zakelijk verkopen via bol.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *