Bol.com kun je inzetten als extra verkoopkanaal voor jouw webshop of als enige verkoopkanaal. Kortom, is een eigen webshop overbodig als je verkoopt via bol.com? Dat hangt compleet van jouw ambities af, maar in mijn ogen zijn beide manieren of een combinatie mogelijk.

In dit artikel zetten we de voor- en nadelen van een eigen webshop op een rijtje en krijg je een checklist die je kunt gebruiken om een keuze te maken. Zo kom je er achter of het voor jouw overbodig is om een eigen webshop te hebben of juist niet.

Voordelen van een eigen webshop

Het lijkt zo simpel tegenwoordig. Even een webshop beginnen en binnen no-time je eerste verkopen realiseren. Toch is de realiteit anders. Het runnen van een eigen webshop is een full-time business waar je volledig mee aan de slag gaat, wil je kans van slagen hebben.

De concurrentie is moordend en grote jongens hebben flinke marketing budgetten waar je als starter tegenop moet boksen. Toch heb je met een eigen webshop voldoende voordelen, ook al rijzen de bestellingen nog niet de pan uit. Wanneer je commitment toont dan biedt het runnen van een eigen webshop de volgende voordelen:

  • Jij hebt de touwtjes in handen en hebt controle over het hele proces
  • Volledig zelfstandig in het bepalen van je (winst)marges
  • Het geeft meer voldoening om je eigen merk op te bouwen en uit te breiden
  • Je wekt vertrouwen op bij leveranciers en fabrikanten
  • Verkregen klantdata is feitelijk van jou
  • Meer marketing mogelijkheden

Controle over het hele proces

Bij het starten van een webshop komt veel bij kijken. Logisch dat je niet van alle facetten verstand hebt, dus zal je gaandeweg moeten ontdekken hoe je processen gaat inrichten. Door via bol.com te verkopen, kun je al veel leren van deze processen. Onder andere van de servicenormen die bol.com hanteert of de logistieke zaken.

Als je de servicenormen via bol.com serieus neemt, dan zal dit een positieve invloed hebben op je business. Succes hangt namelijk samen met de uitvoering van jouw interne bedrijfsprocessen. Wanneer je al langer verkoopt op bol.com dan je merken dat je deze processen ook voor je eigen webshop kunt toepassen of zelf verbeteren.

Jij hebt geen directe invloed op de processen van bol.com. Je kunt uiteraard feedback geven, maar het zal niet snel worden doorgevoerd. Dit zou de groei van jouw business kunnen belemmeren. Voordeel van een eigen webshop is dus dat je zelf volledig controle houdt over het hele proces.

Daarnaast is belangrijk dat je niet té afhankelijk raakt van één verkoopkanaal. Verkoop je alleen via bol.com en besluiten ze om externe verkopers niet meer toe te laten op het platform, (de kans is klein maar toch) heb je dan nog wel een business? Door meerdere verkoopkanalen en controle te houden over je eigen proces breng je spreiding en meer zekerheid aan.

eigen webshop
Lees ook: succesfactoren bol.com (5 factoren waar je rekening mee dient te houden)

Zelfstandig in het bepalen van (winst)marges

Als ‘online’ ondernemer wil je zoveel mogelijk winst behalen. Wanneer je verkoopt via bol.com dan zal je rekening moeten houden met diverse kosten. Onder andere verzendkosten en commissie die je afdraagt aan bol. De hoogte van de commissie hangt af van de productcategorie, maar bol.com levert jou voor deze kosten onder andere marketing en klantenservice. Je winstmarge kan dus lager zijn dan weer je producten via een eigen webshop verkoopt.

Met een eigen webshop kun je de kosten en (winst) marges volledig zelf bepalen. Wanneer jij goed bent in marketing en sales, de kosten per product relatief laag kunt houden en de omzet exponentieel kunt laten groeien, dan levert dit meer winst op.

Bijkomend voordeel is dat je de verzendkosten kunt doorberekenen op de klant. Bij bol.com ben je verplicht om de verzendkosten door te berekenen in de prijs per product (vanwege gratis verzending). Ook bij producten met een verkoopprijs onder de €20. Vooral bij producten met een lage verkoopprijs kan dit je winst behoorlijk drukken.

Gratis verzending is beter voor het conversiepercentage dan wanneer je apart verzendkosten rekent.

Stel: jij koopt een product voor €29,95 inclusief verzendkosten of hetzelfde product voor €23, maar komt er bij het afrekenen achter dat je nog €6,95 moet betalen aan verzending, dan zal je eerder bij optie 1 bestellen. Dit werkt namelijk psychologisch. Klanten willen niet voor verrassingen komen te staan, ondanks dat het bedrag hetzelfde is wordt dit niet zo ervaren.

Eigen merk opbouwen

Een eigen merk helpt om te groeien. Een eigen webshop is een geschikt online communicatiemiddel om je merk uit te stralen en op te bouwen. Met een webshop kun je de volledige lay-out naar wens samenstellen en uitstralen wat bij jouw merk past. Op bol.com is dit in mindere mate mogelijk.

Al je producten komen in je verkoopaccount en worden zichtbaar op het platform onder de koopblok positie. Bol.com biedt zelf producten aan vanuit hun logistiek centrum en producten van externe verkopers. De klant merkt weinig verschil bij wie het wegkomt, want hij of zij komt op de website van bol, met hun herkenbare logo, slogans en huisstijl.

Bij het opbouwen van een eigen merk kan het wel interessant zijn om bol.com als verkoopkanaal in te zetten. Je hebt tenslotte nog geen naamsbekendheid en via bol kan je potentieel miljoenen kopers bereiken. Heb je al wel een webshop en wil je een nieuw product lanceren? Dan kan je je eigen shop gebruiken om het merk uit te dragen en bol.com als extra verkoopkanaal inzetten om het meer onder de aandacht te brengen bij je doelgroep.

Misschien vind je dit ook interessant: koopblok positie behouden of veroveren? Zo doe je dat!

Vertrouwen bij leveranciers en fabrikanten

Voordat je een overeenkomst hebt met een leverancier of fabrikant checken ze vaak eerst jouw website/webshop. Dit doen ze om te beoordelen of het aansluit bij hun doelgroep en of je goederen bij hun mag inkopen. Met een eigen webshop straal je betrouwbaarheid en professionaliteit uit. Zowel voor leveranciers als klanten.

Klantgegevens

Eén nadeel van verkopen via bol.com is dat je geen kwalitatieve data kunt verzamelen van jouw klanten. Hoewel het platform zich steeds meer ontwikkelt en je gebruik kunt maken van de ‘verkoopanalyse’ en bol.com zoektrends levert bol als het ware gratis klantdata aan met de verkoop van jouw producten.

Als je een eigen webshop hebt dan zijn alle verzamelde klantgegevens van jou. Deze data maakt het mogelijk om je doelgroep effectief te bereiken via online advertenties of door middel van een nieuwsbrief. Hoe je het ook wendt of keert, data wordt steeds belangrijker.

Door data strategisch te gebruiken kun je concurrentievoordeel creëren. Bol.com kan via jouw data dus nog steeds groter worden.

Marketing

Data is dus zeer belangrijk voor je business. Tegenwoordig zorgt klantdata ervoor dat je zeer gericht en effectief marketing campagnes kunt lanceren. Met een eigen webshop heb jij de touwtjes in handen en bepaal je wat je gaat gebruiken voor het bereiken van je doelgroep.

Daarnaast kan je tools als Google Analytics en Search Console inzetten om klantgedrag te analyseren. Op welke zoektermen komen klanten binnen bij jou? Waar zijn ze naar op zoek? Welke producten hebben een hoog conversiepercentage? Allemaal gegevens die je kunt gebruiken om je conversie te verhogen, maar ook om je klanten beter te leren kennen.

Vanwege de vrijheid die je hebt ben je in staat om het volledige marketingproces te controleren en hier je concurrentie voordeel mee te vergroten. Zorg daarnaast ook voor professionele productfoto’s. Goede productfoto’s zorgen voor minder retouren en betere verkoop resultaten. Met een eigen webshop kan je testen welke afbeeldingen wel en niet werken. Via bol.com wordt dit een stuk lastiger.

Wanneer je goed in bent in online marketing, dan kun je de marketing kosten per product laag houden. Jouw kosten dienen dan lager te zijn dan de bemiddelingsbijdrage die je afdraagt per product via bol.com. Als je goed bent in online marketing, dan kan je hogere winsten behalen met een lagere investering.

Verder kun je met een eigen webshop mail adressen vergaren voor een nieuwsbrief of mailinglijst. En heb je zelf de keuze om bijvoorbeeld flyers, kortingscodes of ander promotiemateriaal toe te voegen bij een bestelling.

Nadelen van een eigen webshop

Natuurlijk kleven er ook enkele nadelen aan het beginnen van een eigen webshop. Het is maar net wat je als een nadeel beschouwd, maar naar mijn idee zijn de drie grootste nadelen:

  • Het opbouwen van een webshop kost serieus veel tijd
  • Toenemende concurrentie wat de marges drukt
  • Beheren en optimaliseren van je voorraad

Tijd

Het opbouwen van een webshop kost veel tijd. Je hebt niet zo 1,2,3 een geautomatiseerde online marketing machine staan. Ook al staat de basis, een webshop is nooit af. Je bent altijd bezig met het optimaliseren van je webshop. Daarnaast zijn er veel wetten en regeltjes waar je aan moet voldoen. Dit kan als tijdrovend worden ervaren.

Het beheren van een webshop is een continu leerproces.

Verder dien je er rekening mee te houden dat je zelf verantwoordelijk bent voor eventuele updates. Daarnaast heb je maandelijks kosten aan je webshop, zoals hosting, domeinnaam, transactiekosten en eventuele plugins.

Toenemende concurrentie

De mogelijkheden om een online business op te zetten nemen toe. Bestaande webshops worden steeds groter. Kijk naar Zalando of 123inkt.nl. Er komen steeds meer middelen bij om je webshop goed in te richten. De concurrentie neemt dus toe en daardoor wordt het moeilijker om op te vallen.

SEO is belangrijk, maar minder relevant als je de budgetten er bij pakt die er tegen aan worden gegooid in bijvoorbeeld Google Ads. Ook de kosten van social media marketing nemen fors toe. Er zijn op Google maar een beperkt aantal plekken beschikbaar voor de advertenties, en als steeds meer aanbieders budget inzetten, dan gaan de kosten automatisch omhoog.

Grotere spelers die al langer actief zijn hebben vaak ook een sterkere SEO positie. Zij hebben al gestreden voor hun plek in de organische zoekresultaten. Dit maakt het er niet makkelijker op. Het is zeker niet onmogelijk (ook afhankelijk in welke niche je actief bent), maar wees je er van bewust dat de marketingkosten steeds hoger worden. Het vergt dus wel de nodige tijd en inzet om hoog te scoren in de zoekmachines.

SEO inzetten
Lees ook: betere SEO door social media in te zetten?

Beheren van de voorraad

Bij het runnen van een eigen webshop is het van belang om je voorraad goed te beheren. Meestal heb je aan de standaard voorraadfuncties van je webwinkel software niet voldoende. Voornamelijk bij een startend bedrijf merk dat het beheren van voorraad een strategisch en essentieel onderdeel is.

Denk aan het op peil houden van je voorraad (je wilt geen ‘nee verkopen’), op tijd inkopen en het beheren van je voorraad rondom feestdagen. Ook het plannen van inkopen en automatiseren van je voorraadbeslissingen nemen tijd in beslag. Al met al zul je merken dat het beheren en optimaliseren nog niet zo eenvoudig is.

Bijkomend voordeel waar je rekening mee moet houden is het hebben van een eigen opslagruimte. Bij een eigen webshop dien je een plek te hebben om je voorraad op te slaan en pakketten te verzenden (logistiek proces). Voorraad beheer gaat gepaard met kosten die van invloed zijn op de winst.

Voornamelijk in het begin zal je merken dat de voorraad kosten en logistiek vaak hoger uitvallen dan gedacht. Stel dat een opslagruimte ruimte, maar nog niet voldoende voorraad hebt om deze te vullen, dan zijn je opslagkosten hoger dan nodig. Het tegenovergestelde kan ook gebeuren als je hard groeit. Je dient dan extra opslagruimte te hebben en dit zorgt vaak voor hogere kosten, dan wanneer je één ruime opslagruimte bezit.

Checklist nodig?

Of je bol.com nu kiest als enige verkoopkanaal of als een extra verkoopkanaal, ligt helemaal aan jezelf. Wat zijn je ambities? Wil je een eigen merk opbouwen? Ga je vooral voor eenvoud en gemak? Je dient afwegingen te maken om te bepalen waar je heen wilt met jouw business.

Ben je bereid om een deel van je marge in te leveren voor het bereiken van miljoenen potentiële kopers? Of houd je liever alle marge zelf en neem je genoegen met een lagere afzet? Heb je de middelen om zelf een webshop op te zetten? Wil je dit uitbesteden of gebruik je liever bol.com als opstapje om geld te verdienen om een eigen webshop te starten?

Dit zijn slechts een paar vragen die je kunt stellen om een afweging te maken. Een korte checklist die kan helpen bij het maken van een weloverwogen beslissing:

  1. Hoe ga ik mijn business financieren?
  2. Ben ik er op voorbereid om één of meerdere verkoopkanalen te hebben?
  3. Kan ik voldoen aan de prestatie/servicenormen van bol.com?
  4. Heb ik echt een eigen webshop nodig om geld te verdienen?
  5. Wat zijn mijn kwaliteiten en kernwaarden?
  6. Wat is mijn missie, visie en doel(en)?
  7. Hoe ga ik mij onderscheiden ten opzichte van de concurrentie?
  8. Hoeveel winst blijft er elke maand over met verkopen via bol.com, een eigen webshop of een combinatie van beide verkoopkanalen?
  9. Belemmeren of versterken de verkoopkanalen elkaar?
  10. Heb ik nog een business als bol.com zou wegvallen?

Waarschijnlijk wil je als (startend) ondernemer groeien. Zowel op persoonlijk als zakelijk gebied. Alles heeft zijn voor- en nadelen, maar het gaat er om wat de meeste toegevoegde waarde heeft voor jouw business. De voordelen moeten dus opwegen tegen de nadelen.

Lees ook: de voor- en nadelen van zakelijk verkopen via bol.com >>

Bol.com kost misschien wat meer marge, maar je krijgt er veel voor terug. Je krijgt niet alleen een extra verkoopkanaal, maar je profiteert ook van de marketing activiteiten, bezoekers en klantservice die grotendeels voor je wordt verzorgd.

Kijk naar het grote geheel. Gebruik bol.com om je positie in de markt te versterken en om veel klanten te bereiken. Leer je doelgroep kennen, speel in op de wensen en behoeften van de klant en neem de servicenormen serieus. Met deze kennis en dit verkoopkanaal kun je heel veel bereiken!

Starten met verkopen via bol.com maar heb je geen kennis of ervaring? Geen probleem, meld je hieronder aan voor de gratis online training en leer hoe jij je producten op bol.com zet en al op korte termijn winst kunt maken!

Jia-Ruan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *