Een klant denkt eigenlijk alleen maar vanuit eigen belang, dus ook bij een aankoop van een product. Vertellen wat jij te bieden hebt, is niet zo belangrijk voor de klant. Hij of zij wil juist weten wat het oplevert. Het gaat dus ook niet meer om wat jij aanbiedt maar om wat dit betekent voor jouw klant.

Het bedenken van een product en het dan in de markt zetten is achterhaald. Tegenwoordig moeten we omdenken: waar heeft de klant behoefte aan? Dat is belangrijk om te weten.

De klant wil de vrijheid om zijn eigen pad te volgen in plaats van een van tevoren vastgesteld proces te moeten doorlopen. Dit wordt ook wel ‘customer-managed journey’ genoemd.

Het trechtermodel werkt niet meer, omdat klanten via heel veel verschillende kanalen met producten in contact kunnen komen. Klanten verwachten nu relevante content die voldoet aan hun individuele behoeften en voorkeuren.

Een campagne opzetten en achteraf meten wat het effect is, heeft niet zoveel zin. Benut de beschikbare gegevens om nieuwe, actuele inzichten in het gedrag van bezoekers verkrijgen. Als je begrijpt waarom ze tijdens bepaalde contactmomenten dreigen af te haken, kun je dat voorkomen.

Bij het maken van een analyse van jouw doelgroep is dit belangrijk. Wat zijn de behoeften van een klant? Mede dankzij vragenlijsten of interviews kun je dit aan ze vragen, maar helaas zeggen mensen niet altijd wat ze denken en doen vaak iets anders dan ze zeggen. Hoe kun je er dan achter komen wat die behoeften zijn?

Universele behoeften

Ondanks dat er enorm veel verschillen zijn tussen mensen, willen we in de basis allemaal hetzelfde. Dat noemen we onze basisbehoeften. Maslow heeft dit visueel uitgewerkt in een mooie piramide.

universele behoeften

Waar het op neer komt is dat we eerst willen voorzien in eten, drinken, slaap en ontspanning. Dit is de onderste laag van de piramide, onze fysiologische behoeften.

Daarna streven we naar zekerheid. Het gevoel van stabiliteit en veiligheid, vrij zijn van angst, pijn en gevaar. Dan willen we sociale acceptatie. Erbij horen, genegenheid, liefde, aandacht en zorg voor familie, vrienden en ons gezin.

De vierde laag is waardering.  We hechten waarde aan status, erkenning, succes en willen respect van anderen. De bovenste laag is zelfontplooiing. Bewust zijn van onszelf, jezelf kunnen zijn en persoonlijke ontwikkeling. Volgens Maslow zijn dit de universele behoeften van de mens.

Ondanks dat het niet bewezen is wordt dit veel gebruikt en klinkt het zeker aannemelijk. Om iets te kunnen verkopen speel je dus in op één van deze behoeften.

Maar hoe?

Onbewust beïnvloeden

Behoeften hangen samen met gevoelens en emoties. Emoties zijn vaak onbewust, maar juist het onbewuste maakt een keuze om wel of niet geïnteresseerd te zijn in jouw product.

Slechts 10% van de keuzes wordt bepaald door ons verstand. Om de doelgroep te bereiken is inspelen op de emoties dus de manier om succesvol te zijn. 

Het is goed om je te realiseren dat mensen geen emotie tonen voor een product. Mensen voelen emoties door verhalen en problemen. Standaard willen we pijn vermijden en problemen oplossen.

Het bepalen van een doelgroep is dus ook het formuleren van behoeften, problemen gerelateerd aan deze behoeften en het formuleren van de onbewuste emoties die deze problemen en de oplossingen oproepen. Welk probleem los jij op voor jouw klant? 

Meevoelen met je klant

Het bepalen van je doelgroep gaat dus verder dan alleen de kenmerken op papier zetten. Het is gedetailleerd in kaart brengen wat jij betekent voor jouw klanten. Door in te spelen op problemen wordt het onbewuste geactiveerd om alert te zijn en voelen we een emotie.

We willen het oplossen en ons weer goed voelen. Dus om jouw doelgroep te bereiken, moet je de pijn van de bezoeker ‘voelen’ en ze een oplossing kunnen bieden.

werken aan product ideeën
Een business starten vanaf je laptop? Klik hier voor meer informatie >>

Betrouwbaarheid en vertrouwen

Deze twee termen zijn ontzettend belangrijk. Een bezoeker zal alleen een aankoop doen wanneer hij of zij vertrouwen heeft in de verkoper. Zorg dus dat je website een mooi thema heeft en dat je teksten open en eerlijk zijn.

Tip: vraag aan je bezoeker om een review te plaatsen op je website. Bij een positieve reactie vergroot dit het vertrouwen, waardoor andere bezoekers sneller overtuigd zijn van jouw content.

Zorg voor waardevolle content

Goede teksten zijn ontzettend belangrijk voor elke website. Creëer je eigen stijl en blijf daarin dichtbij jezelf. Bedenk bijvoorbeeld een toffe actie of campagne waardoor lezers positief over jou gaan praten of schrijven.

Betere reclame dan positieve mond-tot-mond reclame kan je niet hebben. Op deze manier trek je meer bezoekers naar je website en vergroot je je bereik.

Wees geduldig

Succes komt je nu eenmaal niet aanwaaien. Zie het als een investering waar je tijd en energie in steekt. Net als met een offline business moet je geduld hebben en hard werken om succesvol te worden. Een goede naam bouw je niet zomaar op, hier gaat echt wel tijd overheen.

Binnen een paar dagen duizenden euro’s verdienen is niet realistisch, maar als je er genoeg tijd in steekt, zorgt voor waardevolle content en je bezoekers weet te prikkelen dan is er heel veel mogelijk.

Ook een strak design draagt bij aan meer conversies. Houd in gedachten dat zolang je actief bent in je business en eerder goede artikelen hebt geschreven, je hier op de lange termijn nog steeds meer kunt verdienen op de automatische piloot.

Testen en experimenteren

Het is belangrijk om te blijven testen en experimenteren met de content en lay-out van je website. Op die manier ontdek je wat wel en niet werkt. Gebruik eens een nieuwe lay-out,  promoot eens een andere campagne of plaats eens iets geks op je social media kanaal.

Stel doelen voor jezelf met Google Analytics zodat je kunt checken wat goed gaat. Loopt er iets minder? Pas dit dan aan en kijk weer naar nieuwe mogelijkheden. Naast de content en je design kan je ook experimenteren met de tijden waarop je iets plaatst. Merk je dat er meer ’s avonds gelezen wordt, hou hier dan rekening mee.

Blijf up-to-date

Veelvoorkomende frustraties bij bezoekers zijn niet-werkende linkjes, een lange laadtijd van je website of producten en aanbiedingen die out-dated zijn. Dit is niet alleen vervelend voor je bezoeker, maar kost jou ook potentiële verkopen.

Let hier goed op en hou je website up-to-date. Zorg dat al je links werken en dat je een snelle website hebt. Naast de gemiste inkomsten word je hier ook door Google op afgerekend, doordat je minder vaak in de zoekresultaten wordt getoond.

Elke keer als iemand op je website komt hebt je potentieel gezien kans om geld te verdienen. Dit proces begint al zodra iemand zijn webbrowser opent via verschillende populaire browsers zoals, Google Chrome, Mozilla of Internet Explorer.

Vergroot je bezoekersaantal

Om online geld te verdienen dien je je bezoekers op je website te converteren in een betalende klant. Hoe meer (en hoe langer) bezoekers op je website blijven, hoe groter de kans is dat een bezoeker ergens op de website overgaat tot actie.

Met weinig bezoekers ga je nog niet veel resultaat behalen. Dit is ook niet erg. Focus op het schrijven van hoogwaardige kwaliteit artikelen en bouw je linkprofiel op.

Mocht je een beperkt budget hebben dan kan je bijvoorbeeld via Facebook adverteren. Dat is namelijk ook een strategie om bezoekers te krijgen. Richt je dus op het vergroten van je bezoekersaantal.

Lees ook: adverteren via social media

bezoekersaantal

Verhogen van de klikratio

Het is aan jou als affiliate om zorg te dragen voor de zichtbaarheid van acties en aanbiedingen op je website. De tijden om zomaar even wat linkjes her en der te verspreiden of zo even een banner te plaatsen op je website in de hoop dat mensen erop klikken, zijn echt voorbij.

Invloed op het conversiepercentage

Het conversiepercentage is het percentage bezoekers dat een gewenste handeling uitvoert. Dit kan het invullen van een contactformulier zijn, het inschrijven voor een online training of het abonneren op een nieuwsbrief. Toch is voor de meesten het doen van een aankoop de belangrijkste handeling.

Dus hoe groter het percentage, hoe meer geld je gaat verdienen. Echter wordt deze factor vaak gezien als een meetgraad waar je nog niet zoveel aan kunt doen.

Wanneer je bijvoorbeeld iets promoot en je verwijst een bezoeker door vanuit jouw website naar de website van een verkoper dan heb je eigenlijk geen invloed meer op de uiteindelijke beslissing van de bezoeker.

Hoewel dit inderdaad klopt heb je meer invloed op het conversiepercentage dan je zelf waarschijnlijk denkt. Neem zelf de verantwoordelijkheid, want je bepaald tenslotte wel met welke adverteerders je gaat samen werken.

Lees ook: hoe selecteer je adverteerders?

Wanneer je een product van slechte kwaliteit uitkiest om te promoten dan lukt het je misschien wel om bezoekers door te verwijzen, maar wanneer de bezoeker is beland op de verkooppagina en het product niet voldoet aan zijn of haar verwachtingen dan zal hij of zij de pagina snel weer verlaten.

Als je een kwalitatief goed product uitkiest om te promoten waarvan je zeker weet dat het van toegevoegde waarde is voor je doelgroep (door goed vooronderzoek) dan is de kans veel groter dat een doorverwezen bezoeker overgaat tot een aankoop.

Verkoop je zelf een product, dienst of online training? Zorg dan voor een aanbod dat zo goed aansluit bij jouw doelgroep, dat ze binnen no-time de beslissing maken om bij jou te bestellen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *