Ruim 1,8 miljoen ondernemers in Nederland en het aantal ondernemers zal de komende jaren alleen maar toenemen. In 2019 waren er 52% meer bedrijven dan in 2009 (CBS, 2019) Wat betekent dit? Steeds meer zzp’ers, freelancers of mkb-bedrijven die met hun expertise klanten willen helpen met hun dienst of product.

Zou je een business kunnen draaien met 0 klanten? Nee, natuurlijk niet. Het binnenhalen van klanten vergt een bepaalde skill, namelijk sales. Dit kan op de traditionele manier door middel van vertegenwoordigers die klanten gaan benaderen, maar wat steeds populairder wordt is het ‘online’ bereiken van klanten door middel van social media.

Of dit nu Facebook, Instagram of LinkedIn is, deze platformen zijn ideaal om nieuwe klanten te werven. Het probleem is alleen dat veel ondernemers niet weten hoe ze dit moeten doen. Daar kan JOUW expertise van pas komen!

Stel dat jij Facebook advertenties beheert voor een sportschool. Hiervoor krijg je een budget van €500 en met behulp van je advertenties haal jij 25 nieuwe leden binnen. Het bedrag per abonnement is €30 en de gemiddelde klant blijft één jaar lid. Dit levert de sportschool €8.500 op (25 leden * 12 jaar * €30 prijs per abonnement – €500 aan advertenties)

Zou de sportschooleigenaar hier jou ‘flink’ voor betalen? Ja, natuurlijk. Een sportschool abonnement levert maandelijks inkomsten op (zolang de klant klant blijft). Met je advertenties heb je succesvol nieuwe leden geworven waardoor de sportschool meer winst draait, meer mensen zijn bezig met hun gezondheid en jij profiteert er financieel ook van!

Dus wanneer iets werkt en het is bewezen, dan zullen ze jouw ook blijven betalen voor je expertise.

https://www.youtube.com/watch?v=kecBWgnTaNY
online marketing bureau Nederlandse markt
online marketing bureau Belgische markt

Redenen voor bedrijven om social media te gebruiken

  • Naamsbekendheid vergroten
  • Beter zichtbaar voor je doelgroep (meerdere kanalen ter beschikking)
  • Goed voor de SEO (zoekmachineoptimalisatie)
  • Een van de beste manieren om in contact te komen met je klanten
  • Merkimago
  • Adverteren
  • Omzet verhogen

In het dagelijkse leven is social media niet meer weg te denken. Hoeveel mensen checken niet even hun verhaal op Facebook of Instagram als ze wakker worden of net voordat ze gaan slapen? Dit is dan ook precies de reden waarom social media zoveel kansen biedt.

Social media wordt één van de belangrijkste (al dan niet dé belangrijkste) aspecten van online marketing. Veel bedrijven vragen zich echter nog steeds af: wat levert social media marketing op? Is het echt nodig?

Die laatste vraag kan ik alvast beantwoorden: ja, je hebt het nodig! Bedrijven kunnen dus verschillende redenen hebben om social media te gebruiken, maar veelal ontbreekt het aan kennis om hier goed mee om te gaan.

Hoe maak je een goede start met social media?

Waarschijnlijk weet jij al dat social media onmisbaar voor een goede marketingstrategie. Beginnende ondernemers, maar ook de meer ervaren bedrijven beschikken lang niet altijd over social media-specialisten.

Hieronder krijg je enkele tips over hoe je een vliegende start kunt maken met social media. Dit zijn dus concrete stappen die bedrijven zouden ‘kunnen’ maken. Jij als social media expert kan hier op in spelen met dit korte voorbeeldplan.

Op welke kanalen is de doelgroep actief?

Om succes te behalen dien je dan op alle social media kanalen actief te zijn? Als de doelgroep actief is op Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn, Snapchat, etc. dan misschien wel. Uiteraard ben je met meer profielen sneller zichtbaar voor partners, potentiële klanten en andere contactpersonen. Maar meestal is dit niet de meest winstgevende aanpak.

Het nadeel hiervan is namelijk dat het bij meerdere profielen een stuk tijdrovender is om alle platformen te onderhouden en waardevolle content te leveren. Bekijk dus van te voren waar de doelgroep actief is.

Een goede campagne start met het kennen van de klant.

Maken ze weinig gebruik van Instagram of Pinterest? Gebruik deze kanalen dan niet. Zit 80% van de doelgroep op Facebook, dan is het verstandig om Facebook wel in te zetten.

Om deze reden is het zeker in de beginfase verstandiger om je te focussen op 1 a 2 social media kanalen. Hierdoor houd je het zelf overzichtelijk en je kunt je beter profileren. Accounts aanmaken op andere platforms kan altijd nog in een later stadium wanneer blijkt dat je al succes hebt behaald met de voorgaande kanalen.

social media tools ondernemers
Misschien vind je dit ook interessant: 10 handige social media tools voor ondernemers >>

Welke social media kanalen passen bij het bedrijf?

Onderling zijn er nog wel wat verschillen tussen de grootste en bekendste social media-sites. Voordat je willekeurig eentje uitkiest om berichten op te plaatsen, kun je beter eerst uitzoeken waar de potentiële klanten het actiefst zijn.

Facebook is bijvoorbeeld ideaal voor bedrijven (winkels) met fysieke producten, zoals kleding, sneakers of accessoires. Online advertenties doen het dan goed om de aandacht te trekken in de regio.

Zakelijke adviseurs zijn meestal actief op LinkedIn, terwijl sales experts zich graag laten zien op Twitter. Jongeren maken steeds meer gebruik van Instagram. Designers, tatoeëerders of fotografen hebben juist meer voordeel van Pinterest.

Staan ze open voor conversaties?

Belangrijk om te onthouden: social media is geen eenrichtingsverkeer. Alleen maar zenden levert dus per definitie niet altijd het beste resultaat. Tuurlijk als jij advertenties hebt lopen voor een bedrijf ben je voornamelijk bezig met het zenden van informatie, maar het bedrijf dient open te staan voor eventuele feedback en conversaties met hun klanten.

Reageren op een klacht bijvoorbeeld, maar ook het voeren van ‘algemene’ conversaties. Als het bedrijf snel en adequaat op meldingen reageert, excuses aanbiedt (daar waar nodig) en direct met oplossingen komt, worden niet alleen klanten beter geholpen, maar zo zien andere gebruikers of potentiële klanten ook dat het bedrijf goede service biedt.

Op Twitter is het overigens populair om relevante informatie van andere gebruikers te retweeten. Wanneer je dit met regelmaat doet, zien anderen de pagina niet meer alleen als verkoopkanaal, maar als waardevol profiel om te volgen.

Continuïteit

Als jij op zakelijk vlak begint met social media (advertenties) voor een bedrijf, dan is het belangrijk dat je ook actief blijft. Wanneer jij de ene maand veel post en vervolgens de week daarop helemaal niets plaats op social media, dan kan dit een averechts effect hebben (dit geldt overigens niet voor advertenties).

Echter, kan het onderhouden van de verschillende social media-accounts gaandeweg veel tijd in beslag nemen als je het niet goed managet. Om te voorkomen dat dit gebeurt is het van belang om een workflow op te stellen.

Stel een plan op van wat en wanneer je adverteert of iets plaatst op het social media kanaal. Bijvoorbeeld: 2 dagen per week en 45 minuten per keer. Houd je hier ook aan, want dit zorgt voor continuïteit. Wanneer jij je bezighoudt met het beheren van de social media campagnes, dan kan het bedrijf zich toespitsen op andere zaken.

Een workflow of werkstroom is de logische volgorde van activiteiten die moeten worden uitgevoerd om een van te voren gedefinieerde uitkomst te verkrijgen.

Wat heb je nodig om te beginnen met een social media marketing bureau?

Wanneer je wilt beginnen met je eigen social media marketing agency heb je relatief weinig nodig. Weinig in de zin van: geen startkapitaal. Om te starten met een social media marketing bureau heb je €0,- nodig. Geld is dus geen excuus om voor jezelf te beginnen.

Hoe zit dat dan precies? Jij levert een dienst, namelijk adverteren voor bedrijven door middel van social media. De ondernemer stelt een budget beschikbaar waar jij verantwoordelijk voor bent en mee gaat adverteren. Dus ondanks dat je zelf geen geld investeert, beheer je wel het marketingbudget van de onderneming.

Wat heb je dan wel nodig? Kennis! Dit is ook een van de belangrijkste redenen waarom bedrijven jou willen inhuren, omdat ze zelf niet over voldoende kennis beschikken (of simpelweg denken dat ze het niet kunnen). Een bericht op Facebook plaatsen lukt nog wel, maar hier houdt het snel mee op. Jij bent de expert en daar betaald het bedrijf jou voor.

Dien je ook te beschikken over een eigen website, logo, product of kantoorruimte? In principe niet. Een portfolio is mooi om te laten zien, maar hier heb je geen website voor nodig. Een referentie van een opdrachtgever is voldoende.

Kantoorruimte is zeker als je net begint niet aan te raden. Als je snel groeit en meer klanten wilt dan kun je eventueel mensen aan nemen om Facebook ads te runnen of deals te sluiten met klanten.

Het belangrijkste dat je nodig hebt is dus verstand van zaken. Je moet weten hoe social media marketing werkt en hoe je advertenties runt. Facebook ads zijn hierin essentieel. Dit is dan ook het kanaal waar het meeste mee wordt verdiend.

Wist je dat in 2018 adverteerders 72 miljard uitgaven aan advertenties? Dit gebeurt niet voor niks, omdat elke euro die er in gaat ook weer geld oplevert. Toch zijn er nog steeds veel bedrijven die hier niks mee doen ondanks dat er een grote markt voor is. Vaak wordt nog gedacht dat het teveel geld kost en niks oplevert. Hoe jij hier op inspeelt lees je straks!

Elk bedrijf heeft klanten nodig!

Ieder bedrijf heeft klanten nodig om een business te kunnen draaien, want geen klanten betekent:

  • geen verkopen
  • 0 inkomsten
  • geen toekomst

Bedrijven dienen dus klanten te werven door middel van acquisitie. Vroeger ging dit vooral op de traditionele manier via radio, tv, de krant of billboards. Helaas werken deze methodes voor de meeste bedrijven niet meer.

Tegenwoordig zijn er volop mogelijkheden om nieuwe klanten te werven. Met social media heb je de kans om bijvoorbeeld al met slechts €10 per dag duizenden mensen te bereiken. En dat alles vanaf je laptop. Advertenties werken 24/7 voor jou!

Waarom zouden bedrijven jou dan inhuren als social-media expert? 2 belangrijke redenen:

  1. de gemiddelde ondernemer is 40-50 jaar oud (geen discriminatie, maar de jonge generatie is opgegroeid met social media en pakken nieuwe ontwikkelingen snel op)
  2. ze weten niet hoe social media werkt (en hebben veelal geen ’tijd’ of zin om er mee bezig te gaan)

Zou een fysiotherapeut, rij-instructeur of bakker advertenties willen runnen? Nee, ze zijn goed in hun expertise, maar hebben in 9 van de 10 gevallen geen verstand van social media. Logisch, want ze hebben gestudeerd voor hun vak en willen met hun specialiteit mensen helpen. Maar waren hebben deze vaklui wel baat bij? Juist, nieuwe klanten.

Stel: jij hebt de bakker in jouw dorp benaderd om hem te helpen met het werven van nieuwe klanten. In eerste instantie is de bakker sceptisch, maar jij hebt hem weten te overtuigen om te gaan adverteren via Facebook. Zelf plaatst hij één keer per maand een bericht en vindt dit zelf ook wel aan de magere kant. Verder doet hij weinig aan marketing.

De bakker staat in het regio blad, is aangesloten bij het echte bakkersgilde en deelt één keer per seizoen flyers uit met een nieuwe aanbieding. Verder heeft hij gemiddeld €500 per maand beschikbaar gesteld voor marketingactiviteiten en besluit om jou te laten adverteren met €250. Je bent onderling overeengekomen met een management fee van 30%.

Super! Je klant heeft groen licht gegeven en nu is het jou tijd om actie te ondernemen. Hoe ga je te werk?

Doe onderzoek naar de doelgroep

  • Interview de bedrijfseigenaar
    Vraag wat de missie, visie en ondernemersdoelstellingen zijn. Toon oprecht interesse in het bedrijf en informeer naar wie de belangrijkste klanten zijn. Waar komen ze vandaan? Wat geven ze gemiddeld uit? Hoe oud zijn ze? Speelt cultuur of traditie een rol? Komen klanten vaak terug, etc.

  • Interview klanten
    Je kunt een enquête afnemen of diepte-interviews houden. Vraag waarom klanten juist bij dit bedrijf kopen en niet bij de concurrent. Wanneer kopen ze? Wat kopen ze? Wat vinden ze juist goed en wat niet?

  • Word lid van online community’s
    Hier zitten mensen gedeelde passies en expertises. Kijk naar de laatste ontwikkelingen in de markt. Wat speelt er en hoe kan je hier op in spelen? Je kunt feedback krijgen over de producten van het bedrijf waar je voor adverteert en het is goed voor de naamsbekendheid.

  • Bekijk reviews
    Veel consumenten worden beïnvloed door (online) reviews. Kijk hoe het bedrijf wordt beoordeeld op Facebook en via Google. Neem de positieve beoordelingen als voorbeeld voor je klantpersona en trek lering uit de negatieve. Zijn er weinig reviews te vinden? Stimuleer dan klanten om een beoordeling achter te laten.

Hoe krijg je de aandacht van klanten?

Wanneer je de doelgroep duidelijk in kaart hebt gebracht,de ‘klantpersona’ hebt gedefinieerd en weet wat de doelstellingen zijn voor het bedrijf, is het tijd om een advertentie aan te maken.

Een klantpersona is een document waarin wordt vastgelegd hoe de gemiddelde klant eruitziet en geeft een klantgroep als het ware een ‘gezicht’.

Voorbeeld persona voor de bakker: vrouw van 59 jaar met een bovenmodaal inkomen, heeft een man en twee kinderen (inmiddels ook een kleinkind), komt gemiddeld 2 keer per week bij de bakker, woont in een straal van 1 kilometer van de bakkerij vandaan en besteed gemiddeld €20 aan brood en banket. Dit komt neer op €160 per maand en €1.920 per jaar.

Er zijn drie manieren om de aandacht te trekken van klanten:

  • Flinke korting
    Eén week gratis training of 70% korting. Voor een bakkerij kan bijvoorbeeld: 6 bolletjes halen, 4 betalen of bij besteding van minimaal €25 een gratis banketstaaf.

  • Kennis samenvatten
    7-daagse gratis pianocursus, 50 groene smoothies pdf of voor de bakker: gratis e-book koolhydraatarm brood.

  • Exclusief event
    Dansles masterclass, VIP bezichtigingsavond of in het voorbeeld van de bakker: een informatie avond over glutenvrij brood bakken.
SMMA Facebook
Lees ook: redenen voor ondernemers om social media in te zetten

Het maken van een Facebook advertentie in 5 stappen

Nu komt het technische’ gedeelte, nou ja dat wordt vaak gedacht, maar in de praktijk valt dit reuze mee. Als je het goed doet blijkt het helemaal niet zo moeilijk te zijn.

Stap 1: ga naar business.facebook.com en klik op de blauwe knop rechtsboven ‘account aanmaken’. Daarna komt er een formuliertje op je scherm waarin je wat gegeven moet invullen, zoals je bedrijfsnaam, e-mailadres, website, etc. Al deze gegevens kan je later nog aanpassen. Onderaan het formulier vul je in ‘ik run advertenties voor een derde partij’.

Stap 2: je zit nu in de Facebook business manager. Klik op het menu en ga naar advertentiebeheer.

Stap 3: in het accountoverzicht klik je vervolgens op de groene knop ‘maken’ en nu wordt er gevraagd naar je marketing doelstelling. Hiermee bepaal je aan welke categorie mensen de advertentie getoond wordt. Bijvoorbeeld voor mensen die veel like, delen & sharen. Dit is interessant bij een win-actie in het voorbeeld van de bakker.

Stap 4: deze stap is belangrijk: targeting opties. Want hiermee bepaal je wie uiteindelijk de advertentie te zien krijgt. Als je de voorgaande stap goed hebt doorlopen, dan weet je de belangrijkste kenmerken van de doelgroep.

Facebook geeft je voldoende opties bij gedetailleerde doelgroepen waarin je 3 subcategorieën hebt:

  • Demografische gegevens
    Je kunt mensen targetten op basis van hun opleidingsniveau, financiële situatie, politieke overtuigingen, leeftijdsgebeurtenissen, relatie of werk.

  • Interesses
    Bij interesses kan je bepalen wat mensen leuk vinden, houden ze van film, theater of een andere vorm van amusement. Je kunt targetten op basis van hobby’s en of iemand van sport houdt.

  • Gedrag
    Bij gedrag kun je mensen targetten op basis van welk apparaat ze gebruiken; tablet, laptop of smartphone. Ook of ze online al eerder hebben gekocht en of ze expats zijn.

Stap 5: maak je advertentie en vul de informatie aan, zoals de advertentietekst, website-URL en de knop waarin je mensen aanzet tot actie. Zorg dat de klant getriggerd wordt om van je aanbod in de advertentie gebruik te maken.

Zoveel mogelijk ondernemers helpen met je eigen social media marketing bureau?

Hoe meer ondernemers jij helpt hoe meer je verdiend toch? Dat lijkt interessant, maar een dag heeft maar 24 uur. Dus stel dat jij 20 ondernemers helpt uit verschillende branches, dan zou je voor elke ondernemer opnieuw onderzoek moeten verrichten, klantpersona in kaart brengen en het proces van targeting weer moeten doorlopen.

Dit is vrij tijdrovend en helaas heb je niet de tijd om iedereen te helpen. Natuurlijk bepaal je zelf wat hierin het beste voor jou werkt, maar wanneer je al een succesvolle campagne hebt gedaan voor de bakker, dan weet je hoe dit hele proces werkt. Zou dit dan werken voor een bakker werken 30 kilometer verderop? Ja, natuurlijk!

Focus je op één type klant. Winnende campagnes kun je als het ware kopiëren en weer gebruiken bij advertenties in dezelfde branche.

Check de onderstaande video waarin je de basis leert van het starten van een social media marketing bureau. Veelal heb ik de belangrijkste punten al benoemd in dit artikel, maar het is zeker de moeite waard!

Helaas kan je momenteel niet de live training volgen. Maar via de link hieronder kan je je wel aanmelden voor een gratis strategie gesprek. Let op: beperkt aantal plekken beschikbaar!

https://www.youtube.com/watch?v=_xB2ZCmN_Ss&t=291s
NA DIT COACHING GESPREK WEET JIJ MEER DAN 99% VAN DE MENSEN OVER ONLINE ADVERTEREN >>

Voor wie is een social media marketing bureau geschikt?

  1. iedereen die (online) ondernemer wil worden en zijn eigen tijd wil indelen.
  2. een passie heeft voor social media en hier graag zijn werk van wil maken.
  3. geld wil verdienen op basis van resultaat en niet per uur.
  4. niet voor een baas willen werken.
  5. locatie onafhankelijk wil ondernemen.

Informatie vergaren zonder ACTIE te ondernemen is niks waard! Je zult zaken moeten implementeren. Doe het gelijk goed door van iemand te leren die het pad al succesvol heeft bewandeld en precies weet wat en hoe je het moet doen.

Team Unstoppable (Mitchell Weijerman & Jia Ruan)

2 heren die een complete training hebben samengesteld over hoe jij je eigen winstgevende social media marketing bureau kunt runnen zijn Mitchell Weijerman en Jia Ruan van Team Unstoppable.

Zij hebben in een relatief korte periode een miljoenen business opgebouwd. Dit zowel met verkopen via bol.com, als het aanbieden van online trainingen om mensen te helpen om hetzelfde te bereiken.

Misschien ben je al wel eens een advertentie tegengekomen van Jia of Mitchell. Daarnaast hebben ze een kosteloze training gemaakt over hoe je je eigen online business opzet. Benieuwd? Klik dan hier voor de review.

Wat leer je in de Agency Masterclass?

In de Agency Masterclass komt het er simpelweg op neer dat jij een social media marketing bureau gaat opzetten en ondernemers gaat helpen aan meer klanten. Dit systeem heeft al honderden mensen geholpen om succes te behalen.

Deze cursus is met één belangrijk doel gemaakt: zoveel mogelijk succesverhalen en voor onwijs goede resultaten zorgen. Als onderdeel van deze opleiding ontvang jij ook een officieel certificaat. Dit certificaat toont aan dat jij over alle kennis en skills beschikt om bedrijven te helpen. Dit certificaat kan jij gebruiken om direct meer klanten binnen te halen.

Je leert onder andere het volgende:

  • Waar je de juiste klanten kunt vinden en hoe je op een effectieve manier aan nieuwe klanten voor je social media marketing bureau kunt komen door middel van een bewezen sales script.
  • Op welke manier je converterende Facebook advertenties voor zowel jezelf als je klanten op kunt zetten.
  • Wat winstgevende niches zijn om te benaderen en hoe je deze het beste kunt benaderen.
  • Hoe je jouw business kunt opschalen en hoe je routine creëert zodat je heel veel geld gaat verdienen.
  • Alles over het opstarten van je eigen bedrijf voor zowel Nederlandse als Belgische ondernemers zodat je een feilloze start van jouw onderneming hebt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *