Met affiliate marketing werk je als affiliate samen met een affiliate programma of ben je aangesloten bij een affiliate netwerk. Dit met als doel om samen met adverteerders inkomsten uit je website, blog en e-mailbestanden te verhogen. Je verwerkt de affiliate link en het beschikbare promotiemateriaal van adverteerders in jouw websites en nieuwsbrieven.

Bezoekers stuur je via jouw affiliatelink door naar de website van de adverteerder. De adverteerder vergoedt je op basis van een gerealiseerde verkoop. Het netwerk registreert via haar software alle acties, biedt ondersteuning bij het verbeteren van de campagnes en zorgt voor het hele betaalproces.

Je websitebezoekers en nieuwsbriefleden verrichten verschillende acties. Ze lezen teksten, klinken op links of banners, vullen formulieren in en doen betalingen. Hoe word je dan een succesvolle affiliate? Schrijf waardevolle content en prikkel je bezoeker om te klikken op je affiliatelink.

Dit klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, want in de praktijk blijkt het een stuk lastiger dan er wel eens beloofd wordt op het internet. Om succesvol te worden als publisher zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Hieronder vatten we deze punten voor je samen.

Misschien is dit ook interessant voor je: 10X principe van top-affiliates

Weet wie je bezoekers zijn

Het is belangrijk dat je weet wie je publiek is en waar jouw lezers naar op zoek zijn. Wat vinden zij nuttige informatie? Verplaats je in de gedachten van je bezoeker en stel jezelf de vraag: Wat zou ik willen weten en waar ben ik naar op zoek? Antwoord op deze vragen helpen je bij de selectie van promoties en content.

Het is belangrijk dat jij als publisher een oplossing hebt voor het probleem van je bezoeker. Daarnaast is het belangrijk dat je weet hoe je bezoeker op jouw website terecht is gekomen. Rechtstreeks, via een zoekmachine, zoals Google of social media?

Het is dus van belang dat je weet waar de meeste conversies op behaald worden en waar het hoogste bounce percentage ligt, dus waar de meeste vertrekken van je website plaatsvinden.

Google Analytics kan je helpen met dit proces. Hier kan je zien hoeveel van je bezoekers via mobiel, tablet of desktop naar je website gaan, waar ze op klikken en hoelang ze op je site zitten. Een succesvolle website weet haar bezoekers vast te houden en ze op de juiste manier te motiveren tot conversie.

Kenmerken van je doelgroep

Kan jij omschrijven wie je klanten zijn en hoe je ze wilt bereiken? Een doelgroep is in ieder geval te beschrijven als een groep met overeenkomstige eigenschappen die passen bij wat jij verkoopt of aanbiedt. Deze omschrijving bevat algemene kenmerken van een groep, zoals:

  • Geografische kenmerken: locatie, klimaat, cultuur.
  • Demografische kenmerken: leeftijd, geslacht.
  • Socio-economische kenmerken: opleidingsniveau, inkomen, gezinssamenstelling.
  • Persoonlijke kenmerken: waarden, behoeften, voorkeuren, frustraties, ambities.
  • Levensstijl kenmerken: interesses, mediagebruik, merkvoorkeuren.

Begrijp je bezoeker

Als je weet waar je bezoeker naar op zoek is, dan kan je hier ook beter op inspelen. Pas je content aan naar de behoeften van je bezoeker om ook echt toegevoegde waarde te bieden. Dit zorgt voor een hogere ranking in Google, wat leidt tot meer terugkerende bezoekers.

Daarnaast zullen ze eerder geneigd zijn je website aan te bevelen bij familie, vrienden of social media. Behulpzaamheid uit zich ook in de service die jij verleent aan je lezer. Zo kunnen vragen gesteld worden via de website of eventueel op social media. Zorg dat je snel en duidelijk kunt reageren op vragen van je bezoekers.

Plaats zorgvuldig je affiliatelinks

Je gaat het niet redden met een paar affiliate links op je website zonder dat je tijd investeert in je content. Hier ga je zeker niet meerscoren. Gebruik alleen een affiliatelink als deze ook echt relevant is binnen het verhaal dat je vertelt.

Niet alleen zal Google dit meer waarderen, zodat je een betere positie krijgt in de zoekresultaten, maar je bezoeker zal ook eerder geneigd zijn om te klikken op jouw link.

Betrouwbaarheid

Deze termen zijn ontzettend belangrijk bij affiliate marketing. Een bezoeker zal alleen een aankoop doen wanneer hij of zij vertrouwen heeft in de verkoper. Zorg dus dat je website een mooi thema heeft en dat je teksten open en eerlijk zijn.

Als tip: vraag aan je bezoeker om een review te plaatsen op je website. Bij een positieve reactie vergroot dit het vertrouwen, waardoor andere bezoekers sneller overtuigd  zijn van jouw content.

Zorg voor waardevolle content

Goede teksten zijn ontzettend belangrijk voor elke website. Creëer je eigen stijl en blijf daarin dichtbij jezelf. Bedenk bijvoorbeeld een toffe actie of campagne waardoor lezers positief over jou gaan praten of schrijven.

Betere reclame dan positieve mond-tot-mond reclame kan je niet hebben. Op deze manier trek je meer bezoekers naar je website en vergroot je je bereik.

succesvol als affiliate marketeer

Lees ook: Affiliate Marketing Revolutie van Jacko Meijaard – Geld verdienen op het internet (kritische review)

Wees geduldig

Succes komt je niet aanwaaien en zeker niet bij affiliate marketing. Zie het als een investering waar je tijd en energie in steekt. Net als met een offline business moet je geduld hebben en hard werken om succesvol te worden. Een goede naam bouw je niet zomaar op, want hier gaat echt wel wat tijd overheen.

Binnen een paar dagen duizenden euro’s verdienen is niet realistisch, maar als je er genoeg tijd in steekt, zorgt voor waardevolle content en je bezoekers weet te prikkelen, dan is er heel veel mogelijk.

Ook een strak design draagt bij aan meer conversies. Houd in gedachten dat zolang je affiliate links actief zijn, je nog steeds geld verdiend met eerdere artikelen en posts.

Blijf experimenteren

Het is belangrijk om te blijven testen en experimenten met de content en lay-out van je website. Op die manier ontdek je wat wel en niet werkt. Gebruik eens een nieuwe lay-out,  promoot een andere affiliate campagne of plaats eens iets geks op je social media kanaal.

Stel doelen op voor jezelf met Google Analytics zodat je kunt checken wat goed gaat. Loopt er iets minder? Pas dit dan aan en kijk weer naar nieuwe mogelijkheden. Naast de content en je design kan je ook experimenten met de tijden waarop je iets posts. Merk je dat er meer ’s avond gelezen wordt, houd hier dan rekening mee.

Houd je website up-to-date

Veel voorkomende frustraties bij bezoekers zijn niet werkende linkjes, een lange laadtijd van je website of producten en aanbiedingen die out-dated zijn. Dit is niet alleen vervelend voor je bezoeker, maar kost jou ook potentiële verkopen.

Let hier goed op en houd je website up-to-date. Zorg dat al je links werken en dat je een snelle website hebt. Naast de gemiste inkomsten word je hier ook door Google op afgerekend doordat je minder vaak in zoekresultaten wordt getoond.

Geld verdienen met je eigen affiliate website

Met de affiliate marketing revolutie leer je op een effectieve manier geld te verdienen met je eigen website. In een overzichtelijke videotraining leer je stap voor stap het volgende:

  • Hoe je start met affiliate marketing
  • Hoe je een goede domeinnaam registreert
  • Goedkope hosting tips te gebruiken voor je website
  • Een WordPress blog installeren
  • Hoe je hoog scoort in Google
  • Je eerste homepagina maken
  • Je eerste blog pagina aanmaken
  • Hoe je affiliate links handig op je website plaatst
  • Hoe je de juiste doelgroep bereikt
  • Toepassen van e-mailmarketing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *