Een voorspelling doen over de toekomst blijft lastig. Ik heb namelijk geen glazen bol, maar toch kunnen er voorspellingen worden gedaan over de verwachtingen binnen de affiliate marketing wereld in Nederland.

Er zijn diverse marketing experts die hun verwachtingen ten aanzien van affiliate marketing uiten op forums, blogs en in video’s. Wat een veel besproken onderwerp is, is partnership marketing. Dit is een vorm van marketing waarbij de samenwerking tussen verkoper en klant (bij affiliate marketing: adverteerder en affiliate) steeds sterker wordt.

Adverteerders werken dus continu met affiliates samen (met of zonder tussenkomst van affiliate netwerk) om ervoor te zorgen dat de affiliate meer uit zijn promotieactiviteiten haalt waardoor het voor beide partijen nog interessanter wordt.

Zijn er naast partnership marketing nog andere vormen van samenwerken die een rol gaan spelen? Zijn er andere ontwikkelingen gaande waar we rekening mee moeten houden?

Lees ook: belangrijke trends op gebied van affiliate marketing in Nederland en België >>>

Met de ontwikkelingen uit het verleden kunnen we wel een goede voorspelling maken met wat we in de toekomst mogen verwachten. Daarom kijken we eerste eens naar de ontwikkelingen van affiliate marketing in de afgelopen periode.

Affiliate marketing in Nederland blijft groeien

Affiliate marketing in Nederland is de laatste jaren sterk toegenomen. Niet zo gek, want er komen steeds meer (online) bedrijven aan die hun plekje willen veroveren op het internet. Ze zijn op zoek naar meer naamsbekendheid en een van de manieren om dit te vergroten is door gebruik te maken van affiliate marketing.

Publishers en bloggers weten de meeste klanten aan zich te binden. Potentiële klanten willen graag eerst geïnformeerd worden voordat ze overgaan tot aankoop. Puur en alleen een website met wat aanbiedingen en kortingslinks werkt dus niet meer. Duidelijke en informatieve teksten worden gewaardeerd. Niet alleen door klanten, maar ook door Google.

Het verdienmodel dat hierbij het meest aantrekkelijk is: pay per sale. Dit houdt in dat de affiliate een vooraf afgesproken vast bedrag ontvangt per verkoop. Op die manier weten beide partijen direct wat ze aan elkaar hebben. Hoe hoger de vergoeding, hoe gemotiveerder de affiliate zal zijn. Echter, is affiniteit met het product of dienst minstens zo belangrijk.

Persoonlijk contact en nauw samenwerken

Hoe komt een samenwerking tussen affiliate en adverteerder tot stand? In veel gevallen zit hier een affiliate netwerk tussen. Het netwerk zorgt ervoor dat promotiemateriaal en affiliate links beschikbaar zijn voor de affiliate en monitort als het ware de samenwerking.

Bekende affiliate newerken in Nederland zijn TradeTracker, Daisycon of PayPro. Hier zien we wel verandering in, want door de komst van partnership marketing worden samenwerkingen steeds persoonlijker.

Aderteerders benaderen liever zelf hun affiliates en besluiten een eigen affiliate netwerk op te zetten. Grote bedrijven als Coolblue en Wehkamp maken hier al gebruik van. Zijn nemen speciaal accountmanagers aan die het affiliate marketing proces in goede banen moeten leiden.

Echter, zijn er nog genoeg, met name kleinere bedrijven die geen ruimte (of de mogelijkheid) hebben om een eigen affiliate netwerk op te zetten. Zij maken gebruik van een bestaand affiliate netwerk.

Ook netwerken bieden adverteerders de mogelijkheid om persoonlijk in contact te komen met hun affiliates. Eén ding is in ieder geval zeker: de samenwerking tussen partijen wordt steeds belangrijker.

affiliate marketing revolutie
Affiliate Marketing Reolutie van Jacko Meijaard (REVIEW!)

Tijden veranderen

In de tijd dat affiliate marketing nog ‘upcoming’ was, was het een stuk makkelijker om er geld mee te verdienen. Een paar websites op zetten, banners plaatsen met affiliate links en cashen maar.

Beginnende affiliates die er nog steeds op deze manier tegen aan kijken gaan het niet redden. Helaas wordt dit beeld ook nog wel eens van buitenaf geschetst waardoor je ze het eigenlijk niet eens kwalijk kunt nemen.

Het vergt namelijk wel degelijk een investering om een goede, succesvolle affiliate te zijn. Die investering kan in geld, tijd of beide zijn. Sommige online marketeers zijn niet zo te spreken over affiliate marketing. Zij denken dat het om sluwe trucjes gaat van de ‘grote’ jongens. Dit is verleden tijd.

Ook affiliates kunnen een vraagteken zetten of affiliate marketing een verstandige keuze is, omdat zij van mening zijn dat de adverteerder alles bepaald.

Uiteraard heeft de adverteerder diverse richtlijnen voor promotie, maar dit komt vaak de kwaliteit ten goede. Adverteerders die hier niet goed mee om gaan, zullen de minder goede affiliates aan trekken of in het slechtste geval: geen affiliates.

Wat levert het jou op

Wil jij serieuze stappen maken in jouw online business? En ben je bereid om daarin te investeren? Iets wat zowel affiliates als adverteerders zich moeten afvragen. Of ze nou kiezen voor een ‘affiliate netwerk’ of via ‘partnership marketing’.

De adverteerder dient tijd en geld te reserveren om een goed affiliate programma op te zetten. Denk aan banners, demo’s, teksten en feeds. Ook is een goede salespage belangrijk. Als je kwalitatief goede affiliates hebt, maar de salespage is niet optimaal, dan kan je alsnog veel verkopen mislopen.

Daarnaast dien je je af te vragen welke commissie structuur je kiest (pay per click, pay per sale, etc.). Vergeet de regels en algemene voorwaarden niet. Kortom, er gaat redelijk veel tijd in zitten om een goed programma op zetten. Maar je kunt hier beter genoeg tijd en energie in steken, dan dat je halfbakken werk gaat leveren.

Als affiliate dien je ook te investeren. Waar en hoe ga je promoten? Ga je een website op zetten, nieuwsbrief koppelen? Voor welke adverteerder kies je? Welke commissiestructuur is voor jou interessant? Ga je zelf teksten schrijven of besteed je dit uit? Kies je voor partnership marketing of ga je voor een adverteerder via een affiliate netwerk?

Allemaal vragen die belangrijk zijn voordat je serieus aan de slag gaat met promotie activiteiten. Waar je ook voor kiest, zodra je het efficiënt aanpakt en bereid bent om er voldoende tijd, energie en geld in te steken, dan is het absoluut mogelijk om goed geld te verdienen op het internet.

Wil jij als beginnend affiliate een website op zetten en ben je benieuwd waar je allemaal rekening mee moet houden? In deze blogpost krijg je allerlei tips die je kunnen helpen om een winstgevende affiliate website op te zetten.

Aan de slag met affiliate marketing?

Run je eigen online business en leer:

  • Hoe je het beste kunt starten met affiliate marketing
  • Op welke manier je winstgevende artikelen schrijft
  • Hoe je de juiste producten vindt om te promoten
  • Het 10X principe van top-affiliates 
  • Kliks omzetten naar conversies
  • Het genereren van meer bezoekers naar je website
  • Belang van waardevolle content

Als beginnend affiliate marketeer loop je tegen veel dingen aan. Zeker in het begin, want hoe promoot je een goed product? Hoe werken affiliate links? Welke netwerk kies je, etc. Om jou te helpen in dit proces en om te leren hoe je waardevolle artikelen schrijft krijg je inzicht in alle belangrijke zaken van affiliate marketing.

Uiteindelijk met als doel dat jij zelf in staat bent om een affiliate business op te zetten. Dus, wil jij graag een winstgevende online business runnen, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? In deze affiliate marketing cursus krijg je een uitgebreid stappenplan en handige tools om jou op weg te helpen met al jouw marketing activiteiten.

Ja, ik wil iedere maand passief inkomsten verdienen met affiliate marketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *