Dropshipping is alleen maar uitbesteden? Iets dat veel online ondernemers zich afvragen. Ergens klopt dit natuurlijk, want je besteed simpelweg het logistieke gedeelte uit. Je verkoopt iets op je webshop en de levering van het product gaat via de dropship leverancier.

Dit heeft voor- en nadelen. Vergelijk het met een boekhouder: hier betaal je voor, maar een creatieve boekhouder weet belasting voordeeltjes te ontdekken, dat je geld scheelt (of oplevert) waardoor de boekhouder zich op termijn weer terug verdient. Als dropshipper zou je hetzelfde moeten doen.

Creatief zijn ten opzichte van je winstmarges en marketing. Of dropshipping iets voor jou is, hangt volledig af van wat je wilt verkopen, waar je affiniteit mee hebt en of je goed kunt onderhandelen met leveranciers. Informeer altijd naar de mogelijkheden en zorg dat je nooit volledig afhankelijk bent van één leverancier. Stopt deze om wat voor reden dan ook met leveren, dan ben je je business kwijt!

webwinkel software

Benieuwd naar de voor- en nadelen van dropshipping? Bekijk ze hier >>

Beperking of automatisering?

De mensen die niet kiezen voor dropshipping is veelal om de reden dat je beperkt bent in de mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld niet je eigen verpakking kiezen, een persoonlijk bedankje of kortingscode bij de bestelling doen en het persoonlijke contact is minder (klantenservice), omdat de leverancier dit voor je regelt.

Het is dus maar net hoe je het bekijkt, want voor sommige zijn dit juist dé redenen om te starten met dropshipping. Oftewel, volledige fulfilment.

Men zegt weleens dat de webshops die het snelste groeien en het meest verdienen op verkopen, vaak niet werken volgens het dropshipping model. Toch is dat niet helemaal waar. Ook grote jongens zoals bol.com en amazon laten de logistiek wel eens aan hun partners over.

De klant denkt dan dat het pakket van bol.com afkomstig is, maar in 50% van de gevallen zit er een externe verkoper tussen. Dropshipping is in deze businesses vooral succesvol als het niet de kern van het bedrijf raakt, maar vooral wordt ingezet ter aanvulling op het hoofdassortiment.

Meer lezen over verkopen via bol.com? Klik dan hier >>

Goed in online marketing?

Zowel voor grote namen in de e-commerce als bij startende webshop eigenaren, is dropshipping dus populair. Producten waar jij er maar een beperkt aantal van verkoopt, verdien je wellicht minder op via een dropshipper maar zo kun jij wel een breed assortiment aanhouden.

Bovendien kan je zo goed testen of iets een ‘winstgevend product’ is of niet. Zeker voor producten waarbij de marge nog niet doorslaggevend is, is het nuttig, omdat je het dan vooral moet hebben van de massa (bulk verkoop).

Ben je sterk in online marketing en wil je een webshop opzetten zonder voorraad? Via Shopify kun je jouw webshop direct koppelen aan dropshipping leveranciers.

Begin je net? Dan zijn er wellicht nog meer voordelen. Het is makkelijker op te zetten, meer tijdwinst, meer zaken die voor je worden geregeld en ook al heb je een kleinere marges, soms ben je nog steeds goedkoper uit dan wanneer je zelf een voorraad aanhoudt. Denk aan verzendkosten, logistiek, opslag, verzendzakken/dozen, etc.

Als je te maken hebt met een grote(re) partij dan zal deze dropship leverancier verpakkingsmateriaal goedkoper kunnen inkopen, gaat het inpakken en verzenden van pakketten efficiënter (logistiek team) en kunnen ze misschien wel beter onderhandelen over verzendkosten bij bedrijven als PostNL of DHL.

Denk ook aan levertijden wanneer je een Nederlandse leverancier hebt, want zo kun je bijvoorbeeld ‘voor 23:59 is morgen in huis’ aanhouden wat de conversie op je webshop een boost geeft. Dit zijn enkele voordelen die je als dropshipper hebt en op je webshop kunt vermelden (snelle levering, gratis verzendkosten, etc.) Zo maak je van je webshop een geautomatiseerde marketing machine.

Dropship-Academy
dropship academy aanmelden

Webwinkel software voor je webshop

Zoals je weet neemt een dropship leverancier op logistiek vlak je flink wat taken uit handen. Tenminste, als je webwinkel gekoppeld is, want anders zul je alsnog bestellingen handmatig moeten verwerken. En dit is behoorlijk tijdrovend… 3 aanbieders van webwinkelsoftware waarbij dit mogelijk is:

Lightspeed

webwinkel software lightspeed logo

Lightspeed bied een uitgebreide webwinkel die ideaal is voor dropshipping. Via feeds kun je producten importeren en klanten kunnen betalen met iDEAL, Paypal, creditcard, bankoverschrijving en elke andere gangbare betaalmethoden in Nederland. Met apps kun je de webshopsoftware uitbreiden waarbij er zelfs apps zijn om producten van Nederlandse en internationale dropshipment groothandels te importeren. Hiermee kun je automatisch duizenden producten in je webwinkel importeren.


Shopify

webwinkel software Shopify

Shopify is een grote internationale speler waar tienduizenden webshops wereldwijd gebruik van maken. In Nederland is het nog niet heel erg bekend, terwijl het prima ondersteuning biedt voor de Nederlandse markt. Naast de standaard functionaliteit heeft Shopify vele apps waarmee je diverse features aan je webwinkel kunt toevoegen. Ook zijn er thema’s waarmee je webshop direct een professionele uitstraling krijgt, maar je kunt deze zelf ook helemaal vorm geven.


CCV Shop

webwinkel software CCV shop logo

CCV shop is een Nederlands bedrijf. Het is compleet maar biedt wat minder functionaliteit dan Lightspeed en Shopify. Van een Nederlandse webwinkel ontwikkelaar verwacht je ook iDEAL ondersteuning en andere gangbare betaalmogelijkheden en die heb je met CCV shop. Voor dropshippers is er de mogelijkheid om feeds van een aantal Nederlandse dropshipping leveranciers te importeren. Daarnaast biedt het alles wat je van een complete webwinkel software mag verwachten.

5 veelgestelde vragen over dropshipping

Hieronder vind je 5 veelgestelde vragen over het businessmodel dropshipping.

Wat is dropshipping?

Dropshipping is een vorm van e-commerce, waarbij webshop houders producten in hun webshop aanbieden die ze zelf niet op voorraad hebben.Wanneer een klant een product bij de webshop bestelt, dan komt de bestelling bij de webshop eigenaar binnen, maar zal de verzending via de fabrikant of groothandel gaan. Deze e-commerce-strategie heeft veel weg van de klassieke detailhandel. Daar worden producten in grote aantallen besteld, opgeslagen en vervolgens naar klanten verzonden.

In welke branches kun je dropshipping gebruiken?

Dropshipping is voor veel type bedrijven mogelijk. Hieronder een aantal ideeën:

  • Via een webshop 
    Dit verdienmodel wordt het meeste via een webshop ingezet, omdat het een aantrekkelijke keuze is voor een e-commerce business en waarbij veel noodzakelijke (minder leuke) processen sterk geautomatiseerd kunnen worden.

  • Bij online marktplaatsen zoals Bol.com of Amazon
    Deze strategie wordt ook door een groot aantal online retailers gebruikt. Online marktplaatsen hebben het voordeel van een zeer groot bereik van klanten. Dat zorgt ervoor dat de producten door een groot aantal kopers kunnen worden gezien.

    Wat betreft je eigen e-commerce kun je bepalen hoe je er in invulling aan geeft, maar bij een online marktplaats dien je je te houden aan de betreffende voorwaarden zijn. Als je bijvoorbeel via Amazon verkoopt, is de kans aanwezig dat je bepaalde producten niet mag verkopen. Deze beperking kan per productcategorie of per land verschillen.

  • In een fysieke winkel
    Er komen steeds meer ’traditionele’ winkels die hun producten als het ware dropshippen. In plaats van het op voorraad te houden, worden er producten tentoongesteld of in een catalogus gezet, die vervolgens worden besteld en door de aanbieder worden verzonden. Zo kan een meubelzaak een poef of een kast tentoonstellen, zonder deze producten op voorraad te hebben. Dat bespaart hoge logistieke kosten.

Wat zijn voordelen van dropshipping?

Het belangrijkste voordeel is dat je als bedrijf geen voorraad hoeft te hebben. Bestelde producten worden direct vanuit het magazijn van de groothandel, leverancier of producent geleverd bij de klant. Geen inkooprisico. is een ander voordeel.  De leverancier wordt immers pas betaald als er besteld wordt en geleverd. Daarnaast heb je geen personeel nodig. Immers het inpakken en verzenden van de bestelling is uitbesteed aan de dropshipper.

Wat zijn nadelen van dropshipping?

Hoewel je het logistieke proces uitbesteed, ben je als aanbieder wel aansprakelijk. Als er iets misgaat met de bestelling ben jij verantwoordelijk, want de klant doet immers zaken met jou. Het is dus belangrijk om een goed beeld van de dropshipper te hebben voordat je zaken doet.

Belangrijker nog: maak goede afspraken en zet ze op papier. Maak ook duidelijke afspraken over de voorraad. Stel dat de leverancier amper voorraad heeft en je steeds nee moet verkopen aan de klant, dan leidt dat tot ontevreden klanten. Het laatste wat je wilt als webshop is nee verkopen, dit gaat ten koste van je betrouwbaarheid

Hoeveel kan ik verdienen met dropshipping?

Hoeveel je kunt verdienen met dropshipping kan sterk variëren van 200 tot 500 tot 10.000 per maand. Er wordt wel eens gezegd dat je met dropshipping niet veel kunt verdienen is. Dat is niet waar. Natuurlijk is het voor de leverancier minder interessant om honderd keer een artikel los naar een eindklant te sturen, dan een keer een grote bestelling van jou (hogere verzendkosten).

Maar als je net start met verkopen of als je artikelen wilt verkopen met een lage omloopsnelheid, dan kunnen de kosten van het opslaan, kosten van restpartijen of verlopen goederen soms veel hoger zijn. Het inkopen van het artikel is dus vaak duurder maar afhankelijk van de voorwaarden die je bespreekt met een leverancier kan je met dropshipping nog een prima marge overhouden.

Daarnaast is het van belang dat je voldoende tijd in marketing en service steekt. Zit je in een competitieve markt en heb je te dealen met veel concurrenten? Dan is het nóg belangrijker om aandacht te schenken aan branding om meer naamsbekendheid te generen.

In het huidige internettijdperk is service ook een belangrijke pijler voor succes. Negatieve recensies wil je vermijden, dat doet je webshop geen goed. Tevreden klanten zijn je beste ambassadeurs. Mond-tot-mondreclame en positieve reacties op social media zijn heel waardevol.

aanmelding webinar dropshipping

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *