Als affiliate krijg je betaald voor het doorsturen van bezoekers via een doorverwijs link op je website, blog of mail. Als doorverwezen bezoekers over gaan tot aankoop (sale) of een inschrijving (lead), dan krijg je als affiliate daarvoor een vergoeding in de vorm van commissie.

Het verdienmodel is simpel, maar toch blijkt het implementeren van zaken in de praktijk een stuk lastiger. In deze blogpost krijg je daarom 7 tips voor een snelle start met affiliate marketing.

1. Kies een niche dat bij jou past

Heb je een speciale hobby of affiniteit met een special product of dienst? Wanneer jij ergens verstand van hebt en deze kennis wilt delen met anderen, dan zal dit worden gewaardeerd door jouw ‘achterban’. Is er ook nog eens weinig concurrentie binnen deze niche? Dan vergroot dit je succeskansen.

Hoe kies je dan een geschikte niche? Hieronder krijg je een paar tips voor het kiezen van de niche die bij jou past.

  • Benoem het nog een keer: zorg dat je een niche kiest dat bij je past. Schrijven over een onderwerp dat je ligt, is makkelijker, kost minder tijd en je haalt er meer voldoening uit. Vind jij het leuk om producten te vergelijken zoals bijvoorbeeld de website wasmachines vergelijken, dan kun je het beste daar over gaan schrijven. Als je schrijft over iets wat je niet leuk vindt, is het veel moeilijker om inspiratie op te doen.
  • Doe onderzoek naar de concurrentie. Is er veel concurrentie binnen jouw markt, bedenk dan goed dat het een stuk moeilijker wordt om je tussen de grote jongens te mengen. Waarschijnlijk is de populariteit rondom deze niche groot, maar er zullen dus ook partijen zijn die al jaren actief zijn en dan is het moeilijker om je plek te veroveren, dan wanneer je binnen een niche actief bent waar weinig concurrentie is.
  • Niet geheel onbelangrijk: hoge winstmarges. Als een verkoper veel winst overhoudt aan een product, dan is er ook meer ruimte om een affiliate een leuke vergoeding te betalen. Wanneer je bent aangesloten bij een affiliate netwerk dan zie je per aanbieder wat de vergoeding is. Commissie percentages lopen flink uiteen. Producten die het goed doen zijn online trainingen en cursussen. De logistieke kosten zijn laag (geen voorraad, opslag. etc.), dus de commissies zijn veelal hoog.
  • Bedenk van te voren of je wilt adverteren voor een product. Een doorverwezen bezoeker die een abonnement afsluit voor langere termijn, levert een adverteerder veel meer op dan een bezoeker die eenmalig een transactie doet. Vandaar dat de vergoedingen voor het genereren van leads over het algemeen vrij hoog is.
link
Lees ook: wat is een affiliate link precies?

2. Sluit je aan bij een affiliate netwerk

Hoe kom je in contact met adverteerders? Wanneer je eigen website, blog of mailinglijst live staat wil je er natuurlijk een verdienmodel aan koppelen en producten/diensten promoten. Je kunt rechtstreeks met een verkoper in contact komen en informeren of ze een eigen affiliate campagne hebben. Echter, zijn er niet veel die dit in eigen beheer hebben. Veelal zijn ze aangesloten bij een affiliate netwerk.

Het affiliate netwerk is als het ware een tussenpartij die verkopers en affiliates bijeen brengen, Op het affiliate netwerk heeft de aanbieder/verkoper de mogelijkheid om een campagne te draaien. Het doel hiervan is om meer naamsbekendheid te generen en uiteindelijk voor meer omzet te zorgen. Als affiliate zal je je dus moeten aanmelden bij een affiliate netwerk om een campagne te kunnen promoten.

De bekendste affiliate netwerken in Nederland zijn Daisycon, Tradetracker en Awin. Gezamenlijk beheren deze organisaties campagnes van vrijwel alle bekende websites en webshops in Nederland. Door je in te schrijven heb je direct toegang tot alle campagnes. Dit bespaart je tijd en moeite voor wat betreft het vinden van een geschikte adverteerder op je website. De contactpersoon van de campagne die je wilt promoten keurt eerst je website. Bij goedkeuring kun je vanuit je hele website linken plaatsen die doorverwijzen naar het product of dienst van de adverteerder.

Tip: informeer bij de adverteer of ze extra promotiemateriaal ter beschikking hebben voor een succesvolle campagne. Bijvoorbeeld banner materiaal of mails voor in je mailinglijst.

3. Breng de behoefte van je doelgroep in kaart

Promoot campagne die aansluit bij je bezoekers. Voordat je begint met je promotie activiteiten, is het van belang dat je weet wat de behoefte is van je doelgroep. Waar zijn je bezoekers naar op zoek? Welke oplossingen heb jij voor ze? Op welke kanalen zijn ze actief? Hoe bereik je ze? Zodra je de behoeftes in kaart hebt gebracht kan weloverwogen keuzes maken voor een advertentie op je website.

Bedenkt wat ‘probleem’ is waar de bezoeker een oplossing voor wil en probeer oplossingsgericht te werk te gaan door middel van je content en bijpassend aanbod via je je affiliate links. Met dit in het achterhoofd kan je adverteerders selecteren die het probleem van je bezoekers kunnen oplossen met hun product of dienst.

4. Wees helder en transparant naar je bezoekers

Als je duidelijk hebt wat je wilt promoten en hoe, dan is het belangrijk om te bedenken waar je de advertenties gaat plaatsen. De plaats van een advertentie heeft namelijk veel invloed op je resultaat. Als je in een artikel zowel met tekst als via een afbeelding of video weet uit leggen waarom het product of dienst goed aansluit bij de bezoeker, dan is je bezoeker sneller geneigd om door te klikken.

Bedenk altijd of je met deze content (+product) het probleem oplost van de bezoeker (punt 3). Is dat niet zo, dan kan het aanbod of de advertentie juist irritaties opwekken bij je bezoekers en zullen ze je website verlaten. Een advertentie is pas goed verwerkt in een artikel als de bezoeker er ook echt iets aan heeft. Wees daarom zo duidelijk mogelijk!

5. Betrouwbaarheid

Zorg dat de informatie op je website betrouwbaar is. Het klinkt cliché, maar bij veel affiliate websites is dit niet het geval. Veel affiliates proberen de bezoeker zo snel mogelijk door te laten klikken in plaats van eerst goed te informeren. Bezoekers zullen dit snel door hebben en het als spam ervaren.

onderscheiden met affiliate marketing
Lees ook: tijdelijke trend of blijvertje? [ontwikkelingen binnen de affiliate markt]

Verkopers hechten veel waarde aan bezoekers die goed zijn ingelicht (vandaar dat ze eerst keuren). Wanneer veel mensen een slechte ervaring hebben met een advertentie dan leidt dit ook tot imago schade bij de verkoper en dat is voor beide partijen ongunstig. Wees betrouwbaar en zorg dat je zoveel mogelijk warme bezoekers (die al interesse hebben getoond) doorverwijst.

Bij warme bezoekers is de kans op een geslaagde transactie een stuk groter. Deze doelgroep is namelijk van te voren goed ingelicht en zitten meer in de ‘aanschaf-modus’ dan een koude bezoeker

6. Spreid je win-kansen

Wat je wilt voorkomen is dat je alles straks volledig hebt ingericht op de promotie van één campagne. Stel dat de adverteerder om wat voor reden dan ook besluit om te stoppen met affiliate marketing, dan kan je weer van vooraf aan beginnen. Wees dus niet afhankelijk van één campagne. Een goede campagne is die van de Nederlandse crypto trading bot.

Je blijft onafhankelijk door meerdere campagnes te promoten. Op die manier kan je makkelijker schakelen tussen adverteerders, mocht er iets veranderen. Zorg wel dat de campagnes gescheiden blijven in je promoties. Ga dus niet meerdere producten of diensten promoten in één artikel. Dit komt over als spam en komt je betrouwbaarheid en winst niet ten goede.

7. Resultaat meten

Staan je affiliate advertenties online? Dan is het wachten op de resultaten. Wanneer je resultaten gaat meten, kijk dan niet alleen naar de commissies of hoeveelheid leads. Een campagne met een hoge commissie, maar lage conversie levert wellicht minder op dan een lagere commissie, maar hoge conversie.

De meeste affiliate netwerken houden het aantal kliks bij ten aanzien van de commissies die je hebt behaald. Zo weet je precies wat het conversie percentage is en weet je wat elke bezoekers gemiddeld oplevert (ook wel CPC genoemd: costs per click). Daarnaast is het aan te raden om Google Analytics en Search Console te koppelen aan je website. Met behulp van deze tools heb je duidelijk inzicht in je website verkeer. Weet je welke pagina’s veel worden bezocht en op welke zoektermen je goed scoort. Zo kan je je SEO verbeteren en beter in spelen op de wensen en behoeften van je bezoekers.

Meten = weten!

SEO verbeteren? Bekijk dan eens de Online Marketing Tornado [compleet online marketing boek]

Met deze 7 tips ben je goed in staat om een snelle start te maken met affiliate marketing. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *