Adverteren via bol.com, oftewel sponsored products. Via het verkoopaccount heb je de mogelijkheid om te adverteren. Je kunt hier verschillende redenen voor hebben, maar uiteindelijk wil je gewoon meer verkopen. Dit begint al met goede productteksten, professionele afbeeldingen, goede reviews, etc.

Mocht je producten hebben uit een competitieve markt, zoals bijvoorbeeld kleding, dan wil je ten eerste in het koopblok staan en ten tweede het liefst binnen de eerste twee pagina’s op bol.com. Heb je sponsored products dan wel nodig? Om die vraag te kunnen beantwoorden gaan we dieper in op hoe adverteren via bol werkt en of het interessant is voor jou!

Hoe werkt adverteren via bol.com?

Stel ik ben op zoek naar een heren polo en type in de zoekbalk op bol.com de term in ‘heren poloshirt’. Vervolgens krijg ik allerlei resultaten te zien en op de 3e e 4e plek zie ik ‘gesponsored’ staan bij het product. Verkopers betalen hiervoor om hoger in de zoekresultaten te komen. De eerste pagina is zeer gewild, logisch want veel kopers willen na hun zoekterm het liefst direct bij het gewenste product uitkomen.

sponsored products

Overigens staan sponsored products ook op andere plekken op de website en niet alleen op de productpagina. Zo staan gesponsorde artikelen ook op de homepagina van bol.com. Hier is ruimte voor 10 gesponsorde artikelen. Wat bepaalt of je je plek bemachtigd op de pagina? Relevantie en grotendeels budget. Heb je het dagelijkse budget hoger staan dan de concurrent dan heb je een streepje voor en wordt de advertentie vaker getoond.

Als externe verkoper adverteer je met sponsored products jouw producten op bol.com. Uit ervaring weten we dat het aanmaken van een nieuwe campagne heel eenvoudig is. Het werkt als volgt:

  1. In het verkoopaccount ga je naar adverteren.
  2. Hier kun je je limiet verhogen. Het bedrag bepaal je zelf en nadat je dit hebt gedaan krijg je een bevestiging van bol.com. De facturatie komt uiteindelijk bij de alles-in-1 factuur op. Vervolgens klik je op ‘beheer je sponsored products’.
  3. Nu kom je op de ‘backoffice pagina’ waar je je advertenties kunt aanmaken. Ga naar campagnes en klik op + nieuwe campagne.
  4. Bepaal de looptijd, het budget en de biedstrategie. Die laatste is kan je op twee manieren doen. Automatisch bieden of handmatig. Handmatig stel je zelf de CPC (costs per click) in. Bij automatisch bieden stel je ACoS in. Dit staat voor Advertising Cost of Sale. Dit zijn je advertentiekosten gedeeld door de omzet. Oftewel, het percentage van je omzet wat je wilt uitgeven aan sponsored products.
  5. De lijst met jouw producten is gesynchroniseerd in het advertentie account, waardoor je eenvoudig producten van links naar rechts kunt slepen om er mee te adverteren. Tot slot kan je de meest relevante zoekwoorden selecteren gebaseerd op je gekozen producten. Liever zelf je zoekwoorden kiezen? Kies dan ‘handmatig toevoegen’. Staat alles goed? Klik dan rechtsonder op ‘maak campagne aan’.

ACoS: Stel je geeft 200 euro uit aan sponsored products en dit levert 2000 euro aan omzet op. Je ACoS is nu 10%. Wanneer je winstmarge 20% is dan dient je ACoS lager te zijn dan 20% om winstgevend te adverteren.

Wat zijn de kosten?

Adverteren via bol.com werkt vrijwel net zo als Google Ads. Het platform werkt met een biedingssysteem waar je kunt aangeven hoeveel je wilt uitgeven aan advertentiekosten. Je stelt het budget in voor je campagne waarbij je een dagelijks of totaal campagne budget kunt instellen. Zodra je budget op is, worden advertenties niet meer getoond.

kosten bol.com adverteren

Deze kosten staan los van de bemiddelingsbijdrage die je betaalt aan bol.com per verkocht product. Verder bepaalt het systeem van bol.com op welke positie een sponsored product wordt getoond in verhouding met de relevantie voor de klant. Overigens betaal je alleen als iemand op de advertentie klikt (en niet voor het aantal vertoningen). Tussentijds kan je het bedrag aanpassen of de campagne stopzetten.

Wat levert het op?

Het is belangrijk dat het adverteren resultaat oplevert. Los van geld is misschien nog wel belangrijker: de positie binnen het platform. Zoals gezegd kan je aan de hand van de ACoS zelf aangeven hoeveel je ongeveer wilt betalen voor je sales. In het dashboard zie je dan ook hoeveel verkopen je hebt behaald uit de advertenties

Wanneer je net een product hebt gelanceerd en het extra onder de aandacht wilt brengen bij jouw klanten dan wordt door middel van sponsored products het product vaker getoond. Meer vertoningen leidt tot meer klikt en uiteindelijk tot meer verkopen. Voordeel is dat als er vaker op een product wordt geklikt de organische positie ook verbetert.

Als je net een product online zet, bijvoorbeeld nike air max 90 dan ga je niet direct bovenaan staan. Bol.com toont net als Google producten aan op basis van relevantie. Zodra er veel op je advertentie wordt geklikt en je binnen de eerste 2 pagina’s staat dan levert dit automatisch meer bezoekers op, ook wanneer je de advertentie daarna weer offline haalt.

Dus los van verkopen is een hogere positie in de zoekresultaten heel waardevol. Ook wanneer je een snelle omzet boost wilt of een product rond de feestdagen wilt promoten, dan is het interessant om gebruik te maken van sponsored products. Weinig verkopen? En blijkt ook adverteren via bol.com niet te werken? Vraag je dan af hoe dit komt! Wellicht zijn de productfoto’s niet scherp, is de prijs-kwaliteit verhouding niet goed of zijn er andere factoren die je kunt verbeteren?

Adverteren via bol.com: wel of niet interessant?

Zodra je hebt besloten om gebruik te maken van sponsored products, adviseert bol.com je om producten te kiezen waarmee jij het in het koopblok staat. Logisch, want als je niet in het koopblok staat, maar wel adverteert op het product, dan maak je dus als ware reclame voor een andere verkoper.

adverteren via bol
Lees ook: koopblok positie behouden of veroveren? Zo doe je dat!

Bovendien is het niet altijd nodig om te adverteren via bol.com, want als je een uniek product hebt (met weinig concurrentie), met een sterke listing, goede productomschrijving en duidelijke afbeeldingen dan scoor je al hoog in de zoekresultaten van bol.com. Heb je daarnaast ook nog eens goede klant reviews, dan ben je al een eind op weg voor een sterke verkooppositie.

Adverteren via bol.com is vooral interessant:

  • Wanneer je de koopblok positie hebt.
  • Extra boost wilt geven aan je sales. Als je een product verkoopt met een hoge winstmarge, dan is het interessant om deze tijdens en rondom feestdagen nog eens extra onder de aandacht te brengen.
  • Als je net een product hebt gelanceerd en meer naamsbekendheid wilt. Verkoop je ook weinig met adverteren? Vraag je dan af waarom je niet veel verkoopt? Vanwege het product, prijs of andere factoren?
  • Zodra het geen negatieve effecten heeft op je winstmarges. Producten plaatsen op bol.com is gratis, maar je betaalt wel voor de verzending en een bemiddelingsbijdrage aan bol.com. Kies je voor sponsored products dan komen deze kosten er bij. Drukt dit de winstmarges? Dan moet je je afvragen of dit wel rendabel is voor je business. Het is echter wel een geschikte manier om herkenning te creëren en om reviews te verzamelen.

Houd er rekening mee dat sponsored products geen verkopen garanderen. Klanten kunnen klikken op je gesponsorde product, maar niet iedereen gaat over tot een aankoop. Je totale Cost Per Sale (CPS) komt dan hoger te liggen. Kijk in dat geval ook kritisch naar je conversiepercentage en waar het aan zou kunnen liggen.

Advies

Probeer adverteren via bol.com een uit en kijk welke effecten het voor jouw product(en) heeft. Je kunt met een relatief klein bedrag beginnen. Start eens met €100 en besteed dit aan 1 of 2 campagnes. Probeer ook eens om zelf zoekwoorden toe te voegen en gebruik te maken van het automatische bied systeem van bol.com.

Wat voor de ene campagne werkt hoeft geen garantie te bieden dat het bij een andere campagne ook zijn vruchten afwerpt. Test vooral! Door verschillende dingen uit te proberen kom je er achter wat voor jou het beste werkt. Heb je de juiste strategie? Breng je producten dan nog eens extra onder de aandacht tijdens feestdagen, zoals met Kerst.

Sponsored products kunnen zeker voor leuke resultaten zorgen, maar het belangrijkste is om de basis goed te hebben staan. Unieke listing, duidelijke productteksten- en afbeeldingen en goede reviews. Het lijkt een hele klus om de verkooppositie op bol.com te krijgen, maar door telkens kleine verbeteringen aan te brengen kom je een heel eind.

Aanmelden voor adverteren via bol.com

Bol.com heeft een speciale pagina over adverteren via bol.com. Alle ins en outs vind je terug via deze website. Lees dit eerst goed door voordat je aan de slag gaat. Zo kun je ook zien hoe het dashboard werkt en hebben ze informatieve video’s om het te verduidelijken. Je direct aanmelden? Klik dan hier.

Met sponsored products ga je zelfstandig aan de slag, wat betekent dat bol.com externe verkopers niet persoonlijk helpt met het opzetten en verbeteren van campagnes. Ze bieden wel veel informatie aan die je in de goede richting stuurt, maar je zult het zelf moeten doen. Heb je hulp nodig bij het inzetten van sponsored products? Neem dan contact op de preferred partners.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *