Elke bedrijf heeft te maken met boekhouding. Of je nu een eenmanszaak hebt, VOF of een BV, administratieve zaken ontkom je nu eenmaal niet aan. Door de complexe wet- en regelgeving is dit soms een heel gedoe en zie je snel dingen over het hoofd, vooral wanneer je je boekhouding zelf doet.

Als zakelijk verkoper via bol.com dien je net als iedere andere ondernemer je belastingaangiftes te doen, zoals de aangifte omzetbelasting (in de meeste gevallen per kwartaal) en inkomstenbelasting. Daarnaast dienen je administratieve zaken, zoals de balans, facturen en een winst- en verliesrekening op orde te zijn.

Buiten deze administratieve verplichtingen zijn er ook nog Europese wetgevingen. Zoals je misschien al weet kun je je producten niet alleen aan Nederlandse, maar ook aan Belgische consumenten aanbieden. Hier gelden soms net andere regels voor en dat maakt het voor de boekhouding niet makkelijker.

Alles bij elkaar genomen zijn er veel factoren waar je als online ondernemer rekening mee moet houden.

>> MAAK EEN VLIEGENDE START MET VERKOPEN OP BOL.COM <<

Beginnen met verkopen via bol.com

De kogel is door de kerk: je gaat beginnen met verkopen via bol.com. Je hebt goed nagedacht over het type producten dat je wilt verkopen, welke prijsstrategie je hanteert en je hebt goede productfoto’s geselecteerd samen met heldere productbeschrijvingen. Ook heb je een beslissing gemaakt over de manier van verzending: zelf verzenden of logistiek via bol.com, ook wel beter bekend als LvB. Je bent er klaar voor om te verkopen!

Voordat je je producten online kunt zetten op het platform van bol stelt Bol.com stelt enkele eisen aan jou als ondernemer. Daarnaast is bol.com zeer transparant, zodat een koper precies weet bij welke verkoper hij of zij koopt.

De naam van de verkoper wordt op de productpagina getoond. Bij de advertentie is dit vaak onder de levertijd. Ook kun je zien hoe de verkoper beoordeelt wordt door consumenten en welk retourbeleid en voorwaarden de verkoper hanteert.

Om op bol.com te mogen verkopen, dien je in het bezit te zijn van:

  • Inschrijving bij de Kamer van Koophandel (eenmalig €50,-)
  • Btw-nummer (per 1 januari 2020 het nieuwe btw-identificatienummer)
  • NAW-gegevens (naam, adres en woonplaats)

Zodra je account is aangemaakt ontvang je een bevestigingsmail van bol.com. Binnen enkele dagen ontvang je een brief op je vestigingsadres met daarin je validatiecode. Als je deze activeert ben je officieel nieuwe partner van bol.com.

Al na de eerste maand verkopen op bol.com merk je dat je een alles-in-één-factuur ontvangt van bol.com. Deze oogt eenvoudig, maar is administratief ingewikkelder dan het lijkt. Hieronder een voorbeeld van hoe zo’n factuur er uit ziet.

voorbeeld factuur bol.com

De bemiddelingsbijdrage en de bijdrage aan pakketzegels (verzending) zijn de kosten die je maakt. Totaal ‘jouw opbrengsten’ is overgemaakt door klanten naar bol.com. Uiteindelijk is je winst de opbrengsten min de gemaakte kosten.

Hoe verwerk je deze verkoopfacturen? Over het per saldo te ontvangen bedrag dien je belasting te betalen. En de kosten? Alle kosten (commissie en bijdrage pakketzegels) zijn al verrekend met de uitbetaling.

Voorbeeld uit de factuur: €3.173,80 (totale opbrengst) – €1.537,07 (totale kosten) = €1.636,73 (totale winst)

Je kunt dus de omzet aangeven en daar alle kosten vanaf halen of direct het te ontvangen bedrag. Netto is er geen verschil en mag je het als één boeking verwerken. Voor je winst- en verliesrekening en de btw-aangifte maakt het niet uit.

Het bedrag dat jijzelf betaalt over al je inkoopfacturen is natuurlijk weer terug te vorderen via de belastingdienst.

Let er op dat bij het managen van een webwinkel veel meer komt kijken dan enkel en alleen het inkopen, verzenden en ontvangen van betalingen. Het is een business waarbij zaken deels door bol.com worden geautomatiseerd en andere zaken dien je zelf te doen. Bovendien dient bol.com er ook aan te verdienen door hun platform beschikbaar te stellen.

De bemiddelingsbijdrage van bol.com

Je runt als het ware je eigen webshop via de technieken en richtlijnen van bol.com. Bol.com regelt de afhandeling van de betaling. Hiervoor betaal je een bemiddelingsbijdrage aan bol.com. Je betaalt alleen als je iets verkoopt. De bemiddelingsbijdrage verschilt per categorie en bestaat uit een vast bedrag en een percentage van de verkoopprijs.

Als een klant iets bestelt via bol.com dan krijgt hij of zij hiervan automatisch een betaaloverzicht, met daarop de verkoopprijs van elk artikel. De betaling van de klant wordt door bol.com verwerkt, het inpakken en verzenden van de goederen doe je zelf of je maakt gebruik van de logistiek van bol.com (LvB).

De bemiddelingsbijdrage kan je zien als een deel marketingkosten die je afdraagt aan bol.com om jou product in de schijnwerpers te zetten. Onder dit bedrag regelt bol.com verder:

  • Verbeteren van de posities bij zoekmachines en prijsvergelijkers
  • Garanderen van een kwalitatief goede webomgeving voor klanten
  • Platform optimaliseren voor pc, laptop, tablet, mobiel en de bol.com app.
  • Features ontwikkelen die zorgen voor meer verkoop.
  • Een uitgebreid serviceteam dat dagelijks voor je klaar staat.

Maandelijks ontvang je als verkoper van bol.com de zojuist genoemde alles-in-één-factuur met daarin het bedrag dat je krijgt uitbetaald (verkopen min de bemiddelingsbijdrage, verzendkosten en eventueel logistieke kosten. Doordat bol.com betalingen heeft geautomatiseerd bespaar je als ondernemer veel werk. Alleen de factuur dien je nog in te boeken.

administratie via bol.com
Lees ook: zijn ISBN- of EAN nummers verplicht?

Waar moet je zelf rekening mee houden in de boekhouding

Inkoop van goederen

Ga je producten inkopen van leveranciers/fabrikanten binnen de Europese Unie of buiten de EU? Haal je producten uit China, informeer dan ook bij de leveranciers om een factuur inclusief btw. Het komt wel eens voor dat je een ‘proforma invoice’ ontvangt met daarop de hoeveelheid, prijs, verzendkosten en eventueel een handling fee door PayPal.

Bewaar deze facturen goed, deze heb je nodig om jouw voorraad een boekhoudkundige waarde te geven. Zet ze desnoods in een Excel bestand met daarop de inkoopwaarde en btw gescheiden. Normaal gesproken vallen deze facturen onder de categorie inkoopfacturen.

Voorraadbeheer

Voor de boekhouding is het van belang dat je de voorraad goed bijhoudt. Verwerk de nieuwe inkopen direct in de voorraad en doe hetzelfde voor de verkoop van je goederen. Op die manier heb je een helder overzicht van welke producten je op voorraad hebt.

Verkopen via bol.com worden automatisch van je voorraad afgehaald in het verkoopaccount. Voorraad bijvullen doe je eenvoudig door naar artikelen te gaan, vervolgens ‘mijn artikelen’ en dan zie je de lijst met je producten. Aan de rechterkant zie je de vrije voorraad die je bij kunt werken.

Factuur voor de klant

Zodra een klant iets bestelt bij jou via bol.com dan krijgt hij of zij hiervan automatisch een betaaloverzicht, met daarop de verkoopprijs van het artikel. Dit betaaloverzicht wordt geregeld door bol.com, net als het afhandelen van de betaling.

Aan de wettelijke verplichtingen die jij als ondernemer hebt, dien je zelf te voldoen. Hier hoort ook het uitreiken van een correcte factuur bij voor de (zakelijke) klant.

Als je een artikel levert aan een zakelijke klant, is het verplicht een correcte factuur uit te reiken. Omdat jij de partij bent die de levering verricht aan de klant, is het jouw verantwoordelijkheid om een juiste factuur uit te reiken aan de klant.

Verkopen en BTW

Over alle verkopen dient btw berekend te worden. In Nederland is het btw-tarief van 9% of 21% van kracht, maar wanneer je goederen levert aan particuliere klanten binnen de EU en buiten Nederland, zijn mogelijke andere wetten en tarieven van toepassing. Lees je goed in wanneer je buiten Nederland wilt verkopen.

De verkoopprijs die je aangeeft in het verkoopaccount is wat de consument betaald inclusief btw (de prijs excl. btw staat eronder). Alle getoonde kosten en opbrengsten zijn excl. btw.

Balans- en winst & verliesrekening

Een balans maakt een vast onderdeel uit van de boekhouding. Het is een overzicht van bezittingen en vorderingen aan de ene kant en van schulden en eigen vermogen aan de andere kant.

Aan de linkerkant van de balans vind je alle bezittingen (activa), zoals geld, voorraad en tegoeden en aan de rechterkant vind je alle financiële verplichten (passiva), zoals schulden op korte- en lange termijn.

Op de winst- en verliesrekening staat de totale omzet en de totale kosten. Je hoeft als online ondernemer niet per se een winst- en verliesrekening te maken, maar er zitten wel een aantal voordelen aan. Het geeft een duidelijk financieel inzicht en je kunt er meer gegevens uithalen als je de cijfers op de juiste manier interpreteert.

Belastingaangiftes

Iedere (online) ondernemer krijgt na de winstberekening te maken met de Belastingdienst. Bij een BV wordt van de winst direct een bepaald percentage aan Vennootschapsbelasting afgetrokken.

Bij eenmanszaken en ZZP’ers gaat de winst mee naar de inkomstenbelasting van de ondernemer. Daarnaast dien je als zakelijk verkoper via bol.com één keer per kwartaal de aangifte omzetbelasting te verrichten.

succesfactoren bol.com
Succesfactoren bol.com: 5 factoren waar je rekening mee dient te houden >>

Tot slot

Voor veel ondernemers en zakelijk verkopers via bol.com is de boekhouding tijdrovende en lastige materie. Als ondernemer wil je je focussen op datgene waar je goed in bent, namelijk je business laten groeien en meer omzetten.

Vind je het leuk om je eigen administratie te doen en ben je er goed in, doe het dan vooral zelf, maar beschik je niet over de juiste kennis met betrekking tot boekhouding, dan kan je een boekhouder inschakelen. Een goede boekhouder verzorgt niet alleen je administratie (digitaal), maar geeft je ook adviezen waardoor jij je winst kan maximaliseren.

Boekhouding is altijd een ‘maatwerkoplossing’. Elke ondernemer heeft weer andere behoeftes en ambities en stelt andere eisen aan zijn of haar boekhouder. De één zoekt een boekhouder waarmee het persoonlijk goed klikt, de ander zoekt een boekhouder in de regio en weer een ander kiest op basis van budget. Daarom is het aan te raden om meerdere offertes op te vragen bij meerdere boekhouders.

Lees ook: private label of zelf een product maken/ontwerpen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *